Fotokurs - Nikon school

I lördags var jag på en fotokurs i Göteborg där jag satt i 2.5 h och fick lyssna på en föreläsning om min kamera. När jag köpte kameran så följde det med en biljett så att man skulle kunna gå en fotokurs och lära sig lite mer om sin egna kamera. Så detta fick jag alltså gratis.

Först och främst så gick de igenom hur kameran ser ut och vad det finns för olika knappar man kan använda och vad de är till för. Ganska basic alltså, det mesta visste jag sedan innan.

Sedan så gick de igenom alla funktioner med kameran så som hur man använder sig av bländare, slutare och ISO. Även lite andra saker som Picture control, hur man ska använda sig av blixten och hur autofokus fungerar och hur man ska ställa in den beroende på vad man fotar.

Dessutom fick jag reda på vad det var för fel på min kamera. Eller man ska nog inte kalla det fel egentligen, snarare en idiotisk inställning, haha. För att göra det lite enkare i förklaringen så tar jag hjälp utav två bilder.



Det var så att det hela handlade om att jag (de som ägde den innan) hade fel inställning på picture control. Min var inställd på Vivid, "livfull" och där skulle bilderna tydligen bli lite mustigare. Han som föreläste sa att man alltid ska ha den på standard. Så när jag fotade är om dagen och hade den på standas så blev resultatet såhär:



Förutom att blogg.se gör den lite gråare i tonen så är den inte ändrad eller redigerad ett dugg. Snacka om att jag blev hur glad som helst när jag fick reda på vad det var?! Det är säkert lite smuts i kameran också, så funderar på att lämna in den ändå och be dem kolla? Alltid bra att göra en koll så ibland.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Haha men lol, har du inte ändrat det? 8)

2012-04-05 @ 09:19:08
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Martina & Flip Flop

Det var ju skönt då att du hittade "felet". Lovar att du kommer ta riktigt bra bilder nu. Om du köpte den begagnad så kan det ju vara bra att lämna in den och få den genomkollad efter onödigt smuts :)

2012-04-05 @ 10:42:02
URL: http://maartina.blogg.se/
Postat av: Sophie

Haha men åh, och du kollade inte igenom alla inställningar innan du fotade? Skönt att du fick hjälp med det i alla fall! ;D Skulle nog rekommendera att lämna in den på rengöring i alla fall om den är begagnad. :)

2012-04-05 @ 14:59:12
URL: http://nikonist.blogg.se/
Postat av: rebecca sörensen

måste gå å kolla det där på min kamera direkt, ska inte ha ändrat det men ändå :o

2012-04-06 @ 15:57:19
URL: http://beccasorensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0