Redigering

Skulle skrivit detta inlägget om att redigera bilder för flera veckor sedan, det vet jag. Jag vet också att många har väntat på det. Så hoppas ni uppskattar det, även om det blev lite senare än tänkt.

Jag ska först berätta att jag inte är någon expert på att redigera bilder, det finns många som är mycket bättre än vad jag är. Bland annat min kompis Jossan som är super duktig med allt som har med bild att göra, kolla in hennes blogg. I vilket fall så finns bildredigering på alla nivåer, detta är inte något som bara den duktigaste kan göra, utan även amatören.

Jag antar att ni har sett vanliga bildbloggar någon gång? De där bloggarna med superfina bilder som man bara önskar att man själv var fotograf till? Jag kan ju börja med att det ligger både skicklighet bakom kameran samt redigering bakom mästerverken. Mina personliga favorit bildbloggar hittar du HÄR och HÄR. I princip alla framgångsrika bloggare redigerar bilderna åtminstone litegrann innan de visar dem på bloggen.

1. Till att börja med så behöver man ett program att redigera bilden i, själv så gillar jag att hantera mina bilder i Photoshop. Men det finns även Gimp, program som följer med kameran och säkert en hel del andra. Men som sagt, photoshop är det jag använder mig av och rekommenderar.



2. Lite grunder för hur en bild ska redigeras är bra, men det mesta handlar om att experimentera mycket själv för att själv hitta vad man tycker blir bäst.

3. Redigering


Först och främst så - tycker jag - att det är viktigt att kunna ta bort saker man inte vill ha ur bilden. Vill man ha det så snyggt att ingen märker någonting så får man vara väldigt nogrann och tålmodig, men eftersom läsarna inte får se orginalet så är det inte ofta de märker att det är något som inte är exakt rätt.
När jag tar bort saker ur en bild använder jag mig av klonstämpeln och klonar det som jag ska ta över det jag inte vill ha i bilden.

Sedan till den vikigaste redigeringen enligt mig, hur man ändrar ljuset.


Förbättra› Justera ljussättning› Nivåer...

Där ändrar man hur ljus och mörk bilden ska vara. Det är väldigt mycket en smaksak hur man vill ha bilden. Men det är bara att prova och experimentera hur man vill ha det.

Sedan så tycker jag att det är fint med lite mer färg i denna bilden, så jag höjer mättnaden med 5% så att den får lite, lite mer färg.

Förbättra› Justera färg› Justera nyans/mättnad...

3. Resultat:


Detta var alltså en lättare genomgång om hur man kan redigera sina bilder, det är inte så svårt som man tror. Det mesta handlar om att prova sig fram och hitta vad man tycker är finast och sedan sjävklart om att kunna fotografera. Jag är ju långt ifrån färdiglärd och det finns säkert 1000 andra, bättre sätt att kunna redigera sina bilder på. Men jag hoppas att detta gav er något. Fråga gärna om det är något ni undrar!

Kommentarer
Postat av: Annika

Bra tips :)

2012-04-07 @ 20:12:49
URL: http://blogofphoto.blogg.se/
Postat av: Emilia

Jättefin blogg, härlig ponny! :D<3

2012-04-07 @ 23:29:44
URL: http://englic.blogg.se/
Postat av: Rebecka

jag har adope photoshop elements 8 och klonstämpeln finns men hur gör jag för att klona bort?

2012-04-08 @ 09:15:24
URL: http://dressyrgumman.blogg.se/
Postat av: Anonym

mer sånna här inlägg om foto och redigering osv..! :D

2012-04-08 @ 11:06:21
Postat av: Josefine

Bra förklaring, fast jag kan redan, haha :D

2012-04-08 @ 16:23:19
URL: http://josefineherlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0