Snösulor- bra eller dåligt?

Gaah! Jag fick tokryck på äckel snön igår när jag gick med Jasmine i paddocken och skulle tömköra. Eftersom det var plusgrader/0 gradigt igår så var det ju blötsnö vilket packar sig direkt under hovarna så fort man kommit utanför stalldörren.

Jag hade egentligen velat ha snösulor på Jasmine, men eftersom jag antog att det inte skulle komma någon snö i år så struntade jag i det sist gång hovslagaren var här. Dum idé! För såklart skulle ju snön komma två dagar efter att hovslagaren var här och hade skott.

Fast nu det senaste så har jag hört en massa dålig saker angående snösulor. Att hästarna lätt får strålröta (tror jag det var) och en massa skit under som man inte får bort så att det lagras där under. Jag vet inte riktigt om det är sant, för jag använde ju snösulor förra året, och visst samlades det lite smuts under, men inte så att det blev farligt.

Och för några dagar sedan så fick jag reda på att man kunde blanda hovtjära med någonting och sedan ta under hoven för att inte snön ska fastna, så det ska ja prova. Sedan så fick jag även ett tips om att man kunde ta vanlig Rapsolja under hoven. Ja provade det igår, men det fungerar inte. Snön fastnade direkt under hoven.



Vad har ni för efarenheter av snösulor?

Kommentarer
Postat av: Martina & Flip Flop

Har hört att hästen lättare kan få hovböld också. Min ponny har snösulor och det har gått bra hittills :) Hellre snösulor än utan då det packades så mycket under hovarna på henne att hoven hamnade centimeter över marken :o Kändes mycket farligare att hon skulle gå runt så och kanske vricka hela benet än att ha snösulor :)

Har man en hovslagare som slår på rätt så tror jag inte att risken är så stor att det blir någon skada av det :)

2012-02-18 @ 15:29:40
URL: http://maartina.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Har hört mest att det är bökigt med sulorna ;) men har inga egna erfarenheter av snösulor så vet inte.. Själv har jag alltid brodd på hästarna på vintern, men sen har vi ju inte samma problem som ni med snön. Hos oss blir det inte kladdigt utan halt och hårt typ... Så, olika problem!

2012-02-18 @ 16:56:13
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Isabell

Snösulor använder min ponny hela tiden, jätte jobbigt att INTE ha det eftersom det bildas sånna stylltor med snö. Det är inte alls jobbigt att ha snösulor dem bara sitter där.

2012-02-18 @ 17:52:35
URL: http://isabellpetrusson.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jag tycker att det blir mycket bättre om man inte kratsar hovarna innan. Man får ju såklart veta att det bara är spån i hovarna, t.ex om hagen är hård/snöig och man vet att det inte finns grus i hagen. Sen brukar jag kratsa hovarna EFTER ridpasset ist, så dom ändå blir kratsade 1 gång/dag. Har funkat bra för mig iaf! :)

2012-02-18 @ 19:17:08
Postat av: Jackee

Min medryttarhäst har snö sulor och dom funkar jätte bra, men min mammas häst har sör stora hovar så han kan inte ha snö sulor. Det är det ända Som är dåligt med dom, men annars toppen! :D

2012-02-18 @ 19:36:16
URL: http://jacquelinekorhonen.blogg.se/
Postat av: felicia

Jag har pratat massa med min hovslagare, det är verkligen inte bra med snösulor om det inte är snö, då får de jäätelätt hovbölder, vilket pippi fick två gånger, sen tog jag bort snösulorna, då fick hon inget, men om det är snö är det ingen fara.

När man hade tatt bort skon och sulan och klippt hoven, så var det en röd kant, alltså blod vid tån, som tydligen snösulan gör, alltså klämmer den..

2012-02-18 @ 19:53:52
Postat av: Louise

Använder du lindor varenda dag? Jag har hört att det inte är bra, men det är ju så snyggt! Vad tycker du? :)

2012-02-18 @ 20:52:42
Postat av: Jenny!

Jag använder alltid snösulor på vintern om det är snö ute givetvis. Men jag anser att det är mindre farligt att ha snösulor än inte. Har man en bra och utbildad hovslagare som kan sin sak så är det inga problem. Dock är det mer farligt att rida utan snösulor, om hästen är känslig kan den bli öm om det blir mycket snö i då trycket blir hårt, och även mycket lätt att de vrikar sig, halkar, (även om man har broddar) för snö stylterna är såpass höga så dom går på dem. Så jag rekomenderar att ha snösulor. För av mina erfarenheter är det bara posetivt om man har en bra hovslagre då!

2012-02-18 @ 21:50:07
Postat av: Sandra - Teamgustafsson

Jag har det varje vinter och jag tycker det är skitbra!

Inga dojor, superskönt att känna att dem inte har dojor och kan vricka sig.

2012-02-19 @ 17:01:07
URL: http://teamgustafsson.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Eftersom jag bor i norr och vi har snö under minst fem månader om året så har vi alltid snösulor på hästarna. Och jag måste säga att jag aldrig har varit med om att hästarna fått varken strålröta, hovbölder eller liknande på grund av snösulorna.

2012-02-20 @ 02:36:26
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: Miccan

Min häst kan inte ha snösulor för han blir jätte öm då snösulan trycker ut snön. Vet dock att det räcker med några sprut glansspray i hovarna (om de är hela såklart, utan flagor o.s.v.) så lossnar styltorna direkt! ;)

2012-02-20 @ 19:08:10
URL: http://teamshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0