Hönät i transporten - Nej tack!

Något jag aldrig skulle kunna få för mig är att ha hönät i transporten till min häst. Ja använder mig alltid, alltid av en Ikea påse eller någon annan form av höpåse.

Detta just för att risken för att hästen fastnar är så mycket större om man har ett hönät. Och när hästen väl fastnat så kommer den inte loss eftersom hönätet inte går sönder. Däremot, om hästen skulle råka fastna i en Ikeapåse så går den sönder nästan direkt och man skulle på så sätt förhindra en skada på hästen som kunde vart mycket värre.

- Men min häst är så snäll och skulle aldrig, vad som än händer, göra någonting!

Ett vanligt försvar som många använder när det kommer till just denna frågan. Men vad säger ni den dagen då eran häst faktiskt fastnar och inte kan ta sig loss och får köras till hästklinik för att skadorna var så stora? 
Ta alltid det säkra före det osäkra!


Kommentarer
Postat av: Tania Aalto

Håller med. Hönät+hästar är ingen bra kombination!



Missa inte bloggtävlingen: http://stensholmen.wordpress.com/2012/01/21/vad-ar-snyggast

2012-01-26 @ 00:09:27
URL: http://stensholmen.wordpress.com
Postat av: alexandra

Snygg blogg! Följa varandra på bloglovin? :)

2012-01-26 @ 01:11:33
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Cornelia Weber

Hur resonerar du när du har en nylongrimma i transporten då? :)

2012-01-26 @ 07:27:37
URL: http://corneliaweber.blogg.se/
Postat av: Sofie

Undrar också det angående grimman! Det är ju säkrare med läder? (: Dessutom försäkringfråga tror jag? Inte säker dock, men har för mig det.

2012-01-26 @ 14:13:35
Postat av: karin

håller med om att man ska ta de säkra före de osäkra ! Dock är de en riktigt billig livsförsäkring för hästen med lädergrimma! Tycker verkligen du ska investera i en! Mycket bra blogg!

2012-01-26 @ 20:44:29
Postat av: Anonym

det ser ut som om du har hästen på höger sida och ingen annan på vänster?? hästen ska ju ALLTID stå på VÄNSTER sida

2012-01-27 @ 07:09:21
Postat av: Lisa

Såå.. Du har nylongrimma och hästen står på höger sida.. Men hönät har du inte iaf (Y) men man kan ju ha hönät som man hänger högt upp, hästen kan ju inte komma så högt upp om den stegar ändå om man sätter fast grimskaftet där nere.

2012-01-27 @ 11:11:04
Postat av: Annie

Min häst slog över frambommen förra våren, sen dess har jag valt att inte ha varken hönät eller höpåse upphängd i transporten, hästen får hellre äta när vi står still och kan ha koll. Brukar inte åka överdrivet långt för en tävling/träning så ser hellre att hästen är utan mat någon timma (som de ändå är vana med i hagarna på vintern) än att de slår över, fastnar och på så sätt blir ännu mer rädda :)

2012-01-27 @ 12:27:07
Postat av: Pernílla

nja, det finns "hönät" som inte är nät som jag använder då kan ju inte hästen fastna, och jag håller med man bör inte åka med nylongrimma i transport, minst lika farligt som att ha ett "hönätsnät".

2012-01-30 @ 09:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0