Skitsnack i stallet

Att få skit snackat om sig bakom ryggen i ett stall, det ha nog de flesta hästägana råkat ut för ett X antal gånger.

Av mina egna erfarenheter som jag har tycker såklart inte jag heller att det är roligt. Jag har blivit utsatt av skitsnack av både vuxna, barn och vänner. Tanken jag ställer mig är - varför snackar man negativa saker om någon när det i nästan i ALLA fall, förr eller senare kommer fram till den utsatte?

Snackade lite med mamma om just skitsnack idag också utbrister hon plötsligt: - "Men skitsnack finns i alla stall, det kommer man inte ifrån"
Detta satte uppror i min hjärna direkt. "Är de verkligen så?", "Är det folk som får stå ut med skitsnack varje dag?".
Frågan lyder då: Vad gör man åt skitsnack?

• Enligt mig är det faktiskt inte så mycket man kan göra mer än att stå rak i ryggen och stå upp för vem man är och "slå" tillbaka och visa att du är bättre än dem genom att inte sänka dig till samma nivå som dem. Även om jag har svårt med just det.

• Sedan så finns ju klassiern som jag vet att många har väldigt svårt för: Gå och prata med personen som snackde skit om dig. Vem vet, ni kanske kan reda ut det?

• Vi har ju en till gammal hederlig: Just say fuck and smile!



Har du erfarenhet av detta? Dela gärna med dig av dina åsikter och tips!


Kommentarer
Postat av: josefine

Hehe du vem nog VEM om jag säger att jag bråkade med en tjej i stallet en gång.... gud, vi var så omogna... med handen på hjärtat, vi båda gjorde fel, men jag tycker jag skötte mig snäppet bättre... XD

2012-01-30 @ 10:25:47
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag blir utsatt av det varje gång jag är på stallet eller skolan. Det är ett par tjejer som är 2-3 år äldre än mig som älskar att prata skit om mig och hur jag tar hand om hästar hur jag rider osv. Förut mådde jag dåligt av det (det har hålit på i 1-2 år nu)men nu när jag har blivit äldre så tycker jag dom är väldigt barnsliga som pratar skit om någon som faktiskt är 2-3 år yngre än dom. Jag har aldrig sakt eller gjort något mot dom och jag vägrar prata skit om dom för allvarligt vem mår bra av att prata skit om någon, för just som du säger så kommer det alltid fram till den personen som man pratar om. Så det är bara att vara rak i ryggen och inte bry sig om dom.

Ville inte använda namn i fall att någon av dom läser din blogg, för då har ju jag sjunkt till samma nivå som dom.

Det är alltid väligt roligt att gå in på din blogg, det är intressanta inlägg, bra stämmning och Jasmine har blivit jätte fin!

2012-01-30 @ 14:53:17
Postat av: Rebecka

Tyvärr är det faktiskt sant.. Hästmänniskor är speciella och de flesta är väldigt envisa och självständiga. Att två hästmänniskor ska kunna umgås kan antingen bli helt pannkaka eller så blir det superbra. Svårt att veta det där och jag tycker själv att det är bäst att gå att prata med personen då hästmänniskor ofta är ganska öppna! :)

2012-01-30 @ 23:48:48
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Jorunn Lavonius

Jag blev lite skitsnackad om i ett stall för ca ett år sedan. Jag var medryttare på en d-ponny en månad ungefär, när jag slutade sa ägaren till mig att någon sagt till henne att jag berättat att jag inte ens tyckte om ponnyn och ville sluta från början? Det stämde verkligen inte och jag blev minst sagt lite fundersam när jag hörde det. Det gick även en del rykten om det på nätet ett tag efter detta.



Sedan dess har jag inte blivit utsatt för något värre i stallet, tack och lov :)

2012-01-31 @ 01:56:18
URL: http://ridsportfinland.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Tro mig, det finns mer eller mindre i varje stall! Tyvär... :( Väldigt trist ju då det väldigt ofta är massa strunt och onödiga saker.

Har själv råkat ut för det ex antal gånger, en klassiker är ju skitsnack om vad man har för utrustning, om att man har för mycket märkesutrustning och då är man helt plöstligt sjukt bortskämd! Det extra tråkiga är ju att det är både vuxna och ungdomar som snackar skit, man tycker ju att i alla fall de vuxna borde vara bättre än så! ;)

2012-01-31 @ 14:33:17
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har blivit utsatt för det. Några tjejer i stallet snackade om mig och då hörde min tränare det och hon sa det sedan till mig att dom hade gjorde det och sa till tjejerna att sluta snacka skit om mig, då dom inte hade en aning om vad som egentligen hänt med min ponny, utan det dom sa var bara påhitt från deras sida. Jag hörde det också själv en gång och jag sa till dom att det inte var någon ide att dom snackade skit om mig och min häst för att jag trycks inte ner av det, då jag vet bäst själv om mig själv och min häst (vilket var deras syfte med skitsnack grejen) Några dagar efter det så bad dom om ursäkt! ;)

2012-01-31 @ 19:58:25
Postat av: therese

Sådär är det i princip i alla stall jag vet! Låter hemskt at säga det, men hästmänniskor är bland det värsta folkslaget som finns haha.. Nä men, i vissa fall iallafall! Jag har nu min häst på min pappas gård, så jag har inte nå skitsnack längre men med min nya häst kommer jag att stå i ett annat stall för det är sååå ensamt att stå själv.. Men i mitt förra stall innan han flyttade till egen gård hade jag med massor med andra personer. Det var skitsnack hela tiden när det kom nya människor, en kvinna började till och med stjäla mitt foder som jag hade till min häst! Helt galet.. Grejer försvann osv.

2012-02-01 @ 14:08:49
URL: http://tinythess.blogg.se/
Postat av: Nora<3

skitsnack tycker jag är något av det värsta som finns! håller mig undan från det så gott som går, både håller mig undan från att råka säga något själv och håller mig undan från dom som snackar skit. Det är jättefel och egentligen är det ganska sjukt. Varför ska man liksom säga massa elaka saker om folk? Om vänner till och med! Jag hatar mest av allt när man står i grupp och så tar någon upp ämnet om hur "störd han är" eller "hur ful näsa hon har" osv osv. Har själv inte varit med om det i ett stall, men det händer ju lite överallt. Borde nästan finnas lagar kring det här med skitsnack, hur långt man får gå!

2012-02-01 @ 16:36:54
URL: http://norarolandsson.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Jag har precis köpt ponny och lämnat ridskolehäst! Det första man får är ju såklart en massa frågor osv men att sedan höra det man berättat för en person om hästen och trott att det skulle stanna där så har det kommit ut till alla! Blev rickigt ledsen av det! speciellt när det var den skötaransvarige jag berättade för och hon är typ 40! jag trodde att man var mogen nog att förstå att man inte bara ska säga vissa saker till vem som helst när man är i den åldern men tydligen inte : det värsta är att det bara är två dagar sedan vi bestämde oss för att köpa hon...

2012-02-28 @ 15:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0