Tips

- Text kopierad från min förra blogg -



Till er som har hästar som får skav av sadelgjorden!

Den vanligaste orsaken (om hästen inte är smutsig) till att hästar får skav under sadelgjorden brukar vara att huden "veckar" sig under sadelgjorden, att den inte ligger slät under sadelgjorden helt enkelt. Skav av sadelgjorden är vanligt hos hästar som har lite mindre päls, eller tunnare hud eller hur man ska förklara det.
Hos ponnyer, speciellt shetlandsponnyer, är det inte alls speciellt vanligt att de får skav av sadelgjorden eftersom de har soppas mycket päls och lite kraftigare hud.

Jag har i vilket fall ett väldigt bra tips till de som har hästar som lätt får skav. Det är att stretcha ut huden under sadelgjorden precis efter att man har dragit den, precis som jag gör på bilden. Och om man spänner sadelgjorden igen så får man göra om proceduren.

Då Zhaalaga alltid har haft problem med detta så har jag gjort såhär under hela tiden jag har haft henne och hon har inte fått skav en enda gång sedan dess.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Agnes - Hästfantast

Vilket bra tips! :)

2012-01-14 @ 17:09:26
URL: http://hastfantast.blogspot.com
Postat av: Mysan Carlsson

Jag har inte hängt med riktigt varför du sålde Zhaalaga.. Kan du inte göra ett inlägg om det? :D

2012-01-14 @ 17:26:53
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/
Postat av: Anine :]]

Jättebra tips!

Är inte det också någon tyyp stretch <-- stavning? övning ? Tacksam för svar <3

2012-01-14 @ 17:31:51
URL: http://ponylivet.blogg.se/
Postat av: Jasmine<3

DU ÄR SÅ J*VLA SMART SÖTNOS!!!!<3



btw, kommer kanske att ha en bloggtävling om en Eskadron-Benlindeväska och vill gärna höra din åsikt om detta ;)

2012-01-14 @ 21:38:12
URL: http://ungponnyryttaren.blogg.se/
Postat av: Anya

J***ar villket bara tips detta ska jag koma ihåg forever

2012-01-15 @ 16:22:16
URL: http://ww.systemkaera.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0