Upp på hästryggen 2012

Igår red jag första ridpasset på Jasmie på 7 veckor, över 2 månader, förra året och allt vad det nu kan vara. Det är alltså första gången i år som jag sitter på henne, haha, det känns sjukt.

Jag började med att gå med henne förhand och skritta fram henne ute i 15-20 min eftersom jag först inte kom in i ridhuset. Jag skrittade henne ytterligare någa minuter förhand i ridhuset när jag väl kom in.
När jag väl hade satt upp så kändes det hur bra som helst, men lite ovant, haha. Jag skrittade och travade henne därefter i ca 20 minuter. Jag gjorde det mest på rakt spår, men jag red även något varv på en stor volt.

Hon var galet stel och jag hade mer än gärna satt mig och kört igenom ett riktigt hårt dessyrpass, men det får nog ta och vänta i några veckor. ;) Jag jobbade henne inte överdrivet, men jag försökte var mjuk i handen men att ändå ha ett fast stöd. Det dock inte lätt då hon gärna hamnar under lod vilket hon gärna gör om hon inte är lösgjord.

Här har ni bilder som superduktiga Becca har tagit ♥


Kommentarer
Postat av: Sofia

Asså.. Ursäkta mig nu, vet att det är din häst och så, men vad håller du på med egentligen?! Hör du vad du säger? Du har inte ridit henne på 7 veckor, och du travar henne och ville få henne i form? Du kan inte tro att hon ska efter flera veckors vilande (från ridningen då) kunna gå i en korrekt form och vara helt lösgjord. Efter så lång vila ska hon bara skrittas löst, hon har ju tappat en massa muskler och "ridkondition" nu. Rids hon i form innan hon mjuknat upp så finns ju risken att hon sträcker bakbenet och skadan går upp. Jag tror inte att hon dör av att gå på lång tygel och lunka på..

2012-01-23 @ 21:10:47
Postat av: Hanna

Nu måste jag bara gå emot dig "Sofia" här över.



Jessica skrev ju att hennes ponny var stel och att hon bara var mjuk i handen, inte ett dugg om att hon "ville få henne i form"...



Dessutom har hon ju, om jag förstått det hela rätt, tömkört Jasmine under hela "viloperioden". Så helt ur form är hon ju inte.



2012-01-23 @ 21:39:46
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Agnes Åberg

Jag tror nog Jessie är fullt medveten om vad hon gör (: Om veterinären sagt att igångsättningen ska se ut så här ska det nog gå bra ;)

2012-01-24 @ 00:22:54
URL: http://agnessan.blogg.se/
Postat av: Cicci

Hur får du så bra bilder i ridhus? Vad har du för inställningar på kameran? :D

2012-01-24 @ 14:12:59
URL: http://davyeenponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0