Utvärdering, Fantasias ridpass

Började med att rida Fantasia idag efter att Jossan hade värmt upp henne en stund i paddocken. Jag började med att jobba henne i skritten, mycket att ha henne framme för skänkeln då det är det som hon brukar släppa senare när man börjar trava henne. Gjorde lite olika bågar för att få loss henne i sidorna. Sedan när jag tyckte att hon började slappna av och lossa i skritten började jag trava lite smått med mycket övergångar till skritt och tempoväxlingar i traven. Även där gjorde jag mycket bågar och jobbade henne även flitigt på volten. I vänstervarvet ville hon gärna släppa yttertygeln och bli stark i innertygeln, så det jobbade jag också mycket med genom att ställa och böja henne så att hon tillslut vande sig vid att jag höll i yttertygeln istället.
 
Jag galopperade henne ingenting eftersom det började kännas i armarna att hon var stark! I slutet orkade jag knappt hålla kvar henne i formen eftersom jag var tvungen att driva men inte orkade fånga upp, haha. Klen jag blivt när jag bara mesridit det senaste.
 
Det kändes riktigt bra när jag red henne idag. Jag fick igenom det jag ville; att få henne hyffsat mjuk och följsam och på bakbenen, det som hon brukar svårt för vill säga. Hon var duktig och jag tyckte att Jossan hade gjort ett bra jobb med att hålla henne mjuk i sidorna efterom jag fick igång henne mycket snabbare än vad jag brukar få. Jag vill även påpeka att Fantasia gick på novabettet idag, oftast det som jag brukar ha svårast med att jobba henne med. Duktig häst och nöjd ryttare och ägare (hoppas jag, haha)!
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Fin blogg! Bloglovin byte? :)

2012-07-02 @ 00:15:19
URL: http://Moamukka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0