När det kommer till utrustning..

Utrustning hit, utrustning dit. Martingaler här, svanskappor där. När det kommer till vad det är för utrustning vi använder till våra hästar så finns det väldigt många delade åsikter. Vissa kanske tycker att det är fint med 10000 olika hjälptyglar men som egentligen bara skadar hästen.

Den utrustning som jag hade tänkt prata och diskutera lite kring är den utrustning som används i travet. I och med att jag var och tittade på trav för ett tag sedan så fick jag mig en liten inblick i vad det kan finnas för olika utrustningmodeller. Bland annat olika "ögonlappar", utstående saker från nosryggen, till en rem från nacken till selen som jag tror används för att hålla huvudena på hästarna uppe.



Ska jag vara ärlig så tycker jag faktiskt att det var överdrivet mycket utrustning som de hade på hästarna. Visst, ögonlapparna förstår jag och att skydda hästens ben tycker jag, är obligatoriskt, men resten.. som att hålla huvudena uppe? Det ger ju bara otroligt mycket ryggproblem i slutändan. och stora järnstänger kors över nosryggen. Varför inte bara ett hederligt gammalt träns?

Folk som försvarar att detta inte är någon form av plåga för hästarna kan gå och slänga sig i väggen! Hur glada ser hästarna ut egentligen på skala? Att hålla huvudena uppe på hästarna kan ju inte vara behagligt.

Detta är min åsikt, vad är din?

Kommentarer
Postat av: molly

huvudet hålls uppe för att när dem blir trötta vill dem sänka huvudet och galoppera, något en travkusk inte uppskattar... det är iallafall vad jag hört.

2012-05-03 @ 10:23:46
URL: http://molllyr.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Håller helt med dig! :)

2012-05-03 @ 12:54:39
URL: http://jjaguars.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag håller med dig! Jag tycker inte i någon sport att man ska ha en massa utrustning, kanske benskydd i hoppning bara.

Utrustningen man har när man rider hästen bara ett vanligt pass hemma ska enligt mig vara sadel och träns - that's it.

Som jag sagt innan tycker jag ju inte heller att man ska ha lindor när man rider, tycker det bara skadar istället för att hjälpa. Så ja, inte en massa saker hit och saker dit.

2012-05-03 @ 13:17:15
URL: http://rwl.blogg.se/
Postat av: Siri

Håller inte med Josefine om skydd och lindor. Den hästen som jag rider måste ha benskydd i dressyren också för att han slår imot med benen. Om hästen gör så tycker jag det är självklart att man har benskydd eller lindor!

2012-05-03 @ 13:45:51
Postat av: Hanna

Tycker också att det är helt wacky att spänna upp huvudet på hästarna sådär. Men det är minst lika knäppt att använda hjälptyglar vid ridning, tex graman.

2012-05-03 @ 16:50:03
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Lovisa

De spänner upp hästarnas huvuden för att de inte ska gå och dra näsan i marken för då kan de gå omkull och det är inte bra! Man spänner inteupp huvudena när man tränar de utan bara på tävling!!

Och trav hästar jobbas jättemycket med longering osv för att just stärka ryggen på dem! du kan tycka vad du vill men detta är faktan;)

2012-05-03 @ 17:24:22
URL: http://athosomagic.blogg.se/
Postat av: Marica

Egentligen, efter som du bara har kollat på trav en gång så kan du ju inte sitt óch säga att travets utrusting är onödigt- jag håller på med trav och jag kan lova dig att ALLT, previs ALLT hästarna har på sig hjälper hästen och kusken/ryttaren egenom ett lopp. Om hsäten har tex tungband, så har dne det för att inte svälja tungen, vilken kan leda till stor fara i för både häst, kusk och mottståndarna. och att hästen har en "rem från träns till sele" kallas uppkäk oxh ska hidnra hästen från att galoppera, då det är ett TRAV lopp och inte ett GALOPPlopp. Så innan du börjar diskutera om en sprot du inte vet något om, tycker JAG att du ska ta opch ta reda på lite mer om det istället för öppna munnen om något du inte vet något om. det är min åsikt!

2012-05-03 @ 19:08:42
URL: http://lindbergmarica.blogg.se/
Postat av: Marica

en sak till, hästarn ser itne lyckliga ut? Hur lyckliga ser hästarn ut som går ett dressyr pass? eller en hoppbana på 150? Ser dom så mycket lyckliga ut? En trav häst är uppfödd för att trava och gå på trav, visst vissa gillar det inte emn dom säljs till trav, enligt mig ser ingen häst lyklig ut när dne gör något emd oss människor!

2012-05-03 @ 19:10:24
URL: http://lindbergmarica.blogg.se/
Postat av: Amanda

håller helt klart med marica i detta!

T.ex. en fotbolls spelare har ju inte det blekaste aning om vad en martingal är och hjälper till med!

du håller ju ändå inte på med sporten trav...

2012-05-03 @ 19:23:08
Postat av: matilda

sluta klaga på travet, dressyr och hoppning är minst lika taskigt mot hästen om man tänker som du gör.

Du vet ju inte ens vad den där utrustningen är till för, så klaga inte på den. en tränare/kusk skulle aldrig sätta på något onödigt på hästen, allt är där för att hjälpa. funkar det inte eller inte behövs så tas det bort.

2012-05-03 @ 19:38:53
URL: http://skogsrusset.blogg.se/
Postat av: Alice

Man har en käk (den som är mellan huvudet och selen) för att annars så är det lätt att hästen tappar traven. Och man har inte käk varje gång man kör. Man har det oftast när man kör snabb jobb. Och dom får inte mer ont än vad en hopp häst får. Dom håller och så huvudet högt. Vissa grejer har man faktiskt för kuskens säkerhet. Jag tycker att ni som tycker att det är djurplågeri ska ta reda på vad utrustningen är till för innan ni säger något. Och om det är skadligt så skulle man inte använda det. Det kommer faktiskt ut en månadsprpotion till alla som tävlar i trav om vad man får använda för utrustning.

2012-05-03 @ 19:41:01
URL: http://aliceponnytrav.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är onödigt mycket utrustning i exakt ALLA grenar med fel "ägare" "träna" "person" :(

2012-05-03 @ 19:52:23
URL: http://nattstad.se/eliiinswahnfhyr
Postat av: kajsa

Håller med dej HELT. Fel att ha utrustning bara för att hålla deras huvuden uppe.. Tycker dom har för mycket utrustning på hästarna överhuvudtaget.. Och hästarna ser ju inte jätte glada ut precis..



2012-05-03 @ 20:04:59
URL: http://ryttarenkajsa.blogg.se/
Postat av: kajsa

Håller med dej HELT. Fel att ha utrustning bara för att hålla deras huvuden uppe.. Tycker dom har för mycket utrustning på hästarna överhuvudtaget.. Och hästarna ser ju inte jätte glada ut precis..



2012-05-03 @ 20:05:23
URL: http://ryttarenkajsa.blogg.se/
Postat av: Amanda

tycker att du har lite fel.



check som det heter, hjälper hästen med balansen och håller upp huvudet på hästarna.



Här kan du läsa om vad andra tycker om check och varför de använder de http://ponnytrav.m.ifokus.se/discussions/4d7165a9b9cb462239076853-utan-kak



Och sen är det lag på att alla hästar som körs i lopp måste ha det.

2012-05-03 @ 20:37:02
URL: http://blondmedflit.devote.se
Postat av: Anonym

Checken används inte för att plåga hästen. Varför skriva och disskutera om nånting man inte kan nåt om? Den används för att hästen ska få ett stöd att ta när den är trött, istället för att hänga sig i kuskens händer.



Tycker du kan skriva ett inlägg om alla onödvändiga alldeles för skarpa bett,som används av för dåliga ryttare, hjälptyglar som tvingar ner hästen på tygeln, bett som ger tryck på nacken och därmed tvingar ner häst, ryttare som sågar ner hästen osvosv ridsporten "plågar" precis hästarna lika mycket som travsport. Dock finns det undantag i bägge sporterna, att det finns både kuskar ryttare och tränare som gör allt för att göra hästen nöjd och ha så naturligt som möjligt. Förresten är det naturligare att köra än rida en häst.



Nu säger jag inte att du gör såhär, utan jag bara reagerar starkt för du trycker ner en sport när du är blind för din egna..



Disskutera nåt du kan iställe ;) Som dressyr

2012-05-03 @ 20:42:55
Postat av: SIMON LINDBÄCK

vi använder ingen utrustning för att plåga hästarna om du tror det.. Allt är till för att hjälpa hästen :)



http://simon.lindbacks.com/2012/april/djurplagare.html

2012-05-03 @ 22:13:09
URL: http://simon.lindbacks.com/
Postat av: Ellinor Essen

Förstår dig helt och håller med dig! Men tror däremot inte att hästen får ryggproblem eftersom dem tränas på annat vis "hemma" :)

2012-05-04 @ 06:56:29
Postat av: Sofia

Det är inte naturligt för hästen att trava i flykt eller så hög hastighet, varför ska man skapa en sådan sport som man måste spänna upp hästens huvud för att den inte ska gå omkull eller spänna fast tungan när den arbetet för att den inte ska skada sig m.m och för att hindra den från att faktiskt fatta galopp som den vill.



Jag gillar i allvarlig inte det jag ser och har sett och det är min åsikt. Titta tex på Roffe när han hoppar, hans hästar tycker att det är kul och dom lyssnar på han extremt mjuka hjälper, det kallar jag ett samspel. Och han behöver inte massa utrustning för att tvinga hästen över hindret.



Sen så hängerr det på ryttare, skönare och tränare i alla grenar för att det ska bli bra.

2012-05-04 @ 17:46:23
Postat av: Sofia

Det är inte naturligt för hästen att trava i flykt eller så hög hastighet, varför ska man skapa en sådan sport som man måste spänna upp hästens huvud för att den inte ska gå omkull eller spänna fast tungan när den arbetet för att den inte ska skada sig m.m och för att hindra den från att faktiskt fatta galopp som den vill.



Jag gillar i allvarlig inte det jag ser och har sett och det är min åsikt. Titta tex på Roffe när han hoppar, hans hästar tycker att det är kul och dom lyssnar på han extremt mjuka hjälper, det kallar jag ett samspel. Och han behöver inte massa utrustning för att tvinga hästen över hindret.



Sen så hängerr det på ryttare, skönare och tränare i alla grenar för att det ska bli bra.

2012-05-04 @ 17:47:46
Postat av: emma

Jag tror inte att någon på den nivån sätter på hjälptyglar för skoj-skull de måste ju finnas en baktanke och jag tror heller ingen vill deras hästar illa varken ryttare kusk eller ägare :) Finns människor till allt inom alla sporter. Håller inte på med trav men ogillar när folk kastar skit fram och tillbaka på grenar inom sin egen kategori, vi borde hålla ihop istället, för vi har en gemensam passion och det är hästar :)

2012-05-04 @ 18:03:47
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Victoria

Håller verkligen med dig om detta!

2012-05-04 @ 18:07:24
Postat av: Anonym

Håller värkligen med dig!

2012-05-04 @ 18:44:44
Postat av: ellenmolin - satsande travtjej

omg, vad omoget att skriva om saker ni inte vet om vad det gör för nytta för hästen. Du vet inte ens vad utrustningen hjälper hästen vad den ger för effekt och det är bara positivt. Det skadar inte hästen rygg om man har en käk.

Läs på innan du börjar klaga på någon sport!

2012-05-04 @ 19:00:14
URL: http://resultoflove.blogg.se/
Postat av: Alicia

Tycker verkligen att du borde skriva om något du kan...

2012-05-04 @ 19:01:50
URL: http://nannaalicia.blogspot.com
Postat av: RebeccaV-allroundhasten

Kunde inte sagt det bättre själv! Och jag blir förbannad på de som skriver " Det är en travsport ine galopp!" släng er i väggen! Är det en naturlig gångart som vi korkade människor fått fram? Nej!

Är det naturligt att tvinga hästen hålla upp huvudet närden blir trött? nej!



Ingenting , enligt mig, är naturligt som har med trav att göra! Säger definitivt inte att det är de i de andra grenerna inom rid/hästsport, men där tvingas de inte att gå i någon onaturlig gångart...!



Och ni som skriver att hon borde ta upp något som hon kan... Oftast när man skriver ett sånthät inlägg gör man det för att skapa diskution och det lär man sig någonting av. Så lägg ner den negativa tonen och RÄTTA och FÖRKLARA!

2012-05-04 @ 19:18:44
URL: http://allroundhasten.blogg.se/
Postat av: s.r

Herregud, sluta kasta skit på varandra.



Jag tänker inte dela med mig av min åsikt, men jag kan ge lite fakta.



Min kärlek, mitt hjärta, mitt allt har tyvärr gått med sån hals sak. Det har slutat med att han nu vid 12 års ålder har ryggproblem. Det enda jag kan göra nu är att ta ner han på graman då och då för att han skall få muskler han inte får med huvudet uppåt. Men det är bara en tidsfråga innan han inte håller med.



Så för jävligt att någon kände att den hade rätt till att förkorta min hästs liv.

2012-05-04 @ 19:56:21
Postat av: Caroline

Du har varit på trav och har lite inblick, som att en travkusk skulle vara på dressyr en gång! I träning går dessa hästar som tävlar med vanligt huvudlag körs utan pisk eller annat för att tvinga den till saker. Hur går en dressyr eller hopphäst hemma i träning får jag fråga? Den lilla stund den får titta ut från stallet alltså, jag menar dom är ju på tok för dyra att släppa ut i en hage! Hemska tanke! Sluta kasta sten i glashus! Och ja det finns ridhästar som har det jätte bra och travare som har det dåligt. Men jag har arbetat med både trav och ridhästar. Skulle jag få välja skulle jag faktiskt vara travhäst!

2012-05-04 @ 20:08:17
Postat av: amelia

Jag tycker du om någon ska gå och slänga dig i väggen. I hoppning är det barrering, i dressyr är det rollkür och i traven har folk käk , vilket är egentligen hemskast ? Det är så jävla mycket smuts lastning på trav och varmblod konstant och det kommer ALLTID ifrån folk som inte har en aning om vad dom pratar om. Kan ju direkt säga att trav hästar har det oftast så mycket bättre än ridhästar. Tycker du ska lägga ner direkt och ta reda på lite fakta istället för att uttrycka dig om något du klart inte har en aning om och som du sett en gång och inte vet bakgrunden till det.

2012-05-04 @ 20:09:36
URL: http://nattstad.se/aqea
Postat av: Sara

Håller inte med dig där. Men tycker inte man ska uttala sig om andra sporter om dess utrustning osv. fören man vet VARFÖR hästen har det, eller kusken använder det.

2012-05-04 @ 20:50:03
URL: http://vickelbyponny.blogg.se/
Postat av: Petra

Om man tittar på en häst och hur den är byggd, då är det mest naturliga för den att dra. Att ha någon på ryggen är egentligen det minst naturliga en häst kan ha.. Eller ja, det skulle ju vara om vi satt på huvudet på dom.

Tycker oftast kuskarna har ett otroligt sunt hästtänk, ytterst ovanligt att en travhäst står i box, tränas en timme och sedan går i frimärkshage. Daglig utevistelse är en väldigt viktig punkt i hästens vardag. Och travhästar i träning behandlas som hästar och inte ömtåliga gosedjur (som många tävlingshästar och ponnyer är).

Jag skulle kunna skriva i evigheter om fördelar och nackdelar med travsporten/ridsporten, men i många fall slår travtränarna oss när det gäller sunt hästtänk.

Och det här med uppkäk.. Jag såg en häst som gick under startvagnen och slet av sitt käk en gång. fransk häst som endast var i Sverige för Olympiatravets skull, Den Skengalopperade hela banan runt tre varv innan kusken fick någon som helst kontakt med den.. Inte så vackert. Men käket är en säkerhetsåtgärd och jag skulle aldrig kasta skit på en säkerhetsåtgärd..

2012-05-04 @ 20:51:55
Postat av: Thilda

Du har varit på trav en gång som jag förstår. Varför uttrycker du dig om någonting som du inte har en aning om. Jag håller själv på med både trav, dressyr och hoppning. Det finns mycket onödig utrustning i alla olika grenar men det mesta är till för att hjälpa hästen och ryttaren för att lyckas så bra som möjligt.

Dock förstår jag helt hur du tror/tycker att det är, jag har hållit på med ponnytrav i ca 2 år och innan hade jag precis samma åsikter som du. Men nästa gång du vill starta en het diskussion MÅSTE du ta reda på mer fakta om det.



Säg inte heller att inte travhästarna tycker att det är kul och att de inte ser glada ut, skulle de inte tycka att det är kul skulle de inte springa så fort som de gör.

Hopphästar ser heller inte alltid så glada ut när de hoppar, men skulle de inte tycka det är kul skulle de ALDRIG göra det.

Du kan inte tvinga en häst till någonting som den inte tycker är kul, en hopphäst skulle aldrig hoppa om den inte tycker det är kul, en dressyrhäst skulle aldrig jobba korrekt och samla sig om den inte tycker det är kul.



Min åsikt, hoppas du läser och kanske ändrar din uppfattning lite ivarje fall ;)

2012-05-04 @ 21:14:11
URL: http://vickelbyponny.blogg.se/
Postat av: Tilda Sjölinder

Kan inte säga så mycket, eftersom jag inte är så insatt i trav. Men jag vet lite i alla fall. Och jag tycker det är inom travet man verkligen har varje sak till stor nytta, och att de är viktiga.



Sedan tycker jag faktiskt inte att du kan sitta och kritisera så mycket om det inom travet eftersom du inte kan så mycket inom det.



Sedan om hästarna inet ser lyckliga ut tycker jag är bullshit. Jag menar, tycker du hästarna ser lyckligare ut på dressyrbanan eller på hoppningen? Inom både de grenarna har de ju skarpa bett, samt nom ridning går de ofta i en form som i längden är skadigt. Nej jag tycker inte man kan säga sådär!:)

2012-05-04 @ 21:23:10
URL: http://goldenhorses.blogg.se/
Postat av: Tina

Som många skrivit så ta reda på fakta innan man skriver åsiktsinlägg. Travet har som alla andra ridsporter en del onödiga hjälpmedel men de flesta använder bara den utrustning som krävs för att hästen ska presterar och jobba bra. Det samma gäller dressyrhästar har du en häst som går bättre på ett tränsbett tävlar du ju hellre med det än med ett rakt om hästen gå sämre med rakt? Har du en sadel som ligger dåligt kommer du skaffa en sadel som ligger bättre eller kanske lägga en pad under. Det samma gäller travet det finns travhästar som nästan inte har någon utrustning alls förutom sele. Sen att hästarna skulle få ryggproblem efter att ha haft check är felaktigt. Travhästar få ryggproblem först när vi börjar rida dom efter travkarriären är slut! De hästar som ridtränats under travkarriären får ryggproblem lika ofta och i samma utsträckning som vilken annan ridhäst som helst. De hästar som bara tränats i trav och framför vagn men som efter karriärens slut omskolas till ridhästar får nästan alltid ryggproblem! Det har att göra med att dom inte är musklad för ridningen och inte har fått stärka leder och ligament i yngre år som en ridhäst dom är avlade och tränade för trav inget annat.

2012-05-04 @ 21:24:42
URL: http://midnattsolenhästrehab.se
Postat av: Emma Csendes

Du är varmt välkommen ut till oss och kolla på våra travhästar som går med "remmen som håller upp huvudet", en KÄK som underlättar. Snacka inte utan fakta. Men somsagt, du är VARMT välkommen ut till oss och kan få se hur ruuuuskigt olyckliga travhästarna är. Eller slänga dig själv i väggen. Och jag håller på med ridsport också, har en arab som jag tävlar upp till nationellt med och rider utan utrustning öht, en unghäst med mål unghäst-VM och en "gammal avdankad" travhäst. Och kör trav. Så, kom ut till oss och så kan du få uttrycka dig och dra alla över en kant efter det :) Det finns idiot människor, djurplågare, olyckliga och plågade hästar inom alla dicipliner. Men få det inte att verka som det är alla då. Maila [email protected] så bestämmer vi dag och tid. Tjingeling!

2012-05-04 @ 21:46:33
URL: http://absolutelit.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag kan ju påstå att det finns fler sidor på det hela.

2012-05-04 @ 22:08:25
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Louise

Precis som så många andra tycker jag det är dumt av dig att uttala dig om något du inte har en susning om.

Jag har tidigare varit aktiv ponnykusk och har även kört och ridit travhäst, men satsar nu på hoppning och dressyr.

Att säga att hästarna inte är lyckliga när de travar är bullshit. Vill de inte trava travar de inte, simple as that. Hästar är, som vi nog alla är medvetna om, inga viljelösa maskiner. Som kusk har man inte lika mycket att säga till om, sätter sig hästen på tvären kan man inte tvinga den (något man aldrig ska göra, så klart). De som suttit i en sulky och styrt mot travbanan, känt hur hästen drar och ligger på för att man ska lätta på tömmen och låta den springa. Det är precis samma sak som när hästen suger tag i ett hinder och bjuder.

Käken finns där som ett stöd, och används bara på hästar som behöver stödet. Hästar sänker huvudet när de blir trötta, något man vill undvika då detta kan leda till att de snubblar och bryter nacken. Käken gör det möjligt för hästen att vila, en hjälp. Men det kanske är bättre att ta bort den, eller?

Likadant med resten av utrustningen, den finns där för att balansera och hjälpa hästen.

Hästen ska orka trava i ett högt tempo ett antal kilometer, tror du verkligen att människan är så dum att hon hänger på massa onödig utrustning som är i vägen och gör det tyngre?

Många gånger ser man onödig utrustning på hopp- och dressyrhästar. T.ex en ponny under Baltic cup; martingalen lossnade under magen på ett av de första hindren men inte spelade det någon roll, ponnyn slog inte upp huvudet en enda gång. Och gick felfritt.

Otroligt onödigt och ogenomtänkt inlägg.



@RebeccaV-allroundhasten: Vill man skapa diskussion om ett ämne som inte är hemmaplan ska man göra det på ett snyggt sätt. Onaturliga gångarter? Jo, jag ser ofta hästar fly från faror i passage...



Ber om ursäkt om det låter som jag idiotförklarar, det gör jag absolut inte. Däremot är jag jävligt trött på all skit travet får ta från människor som inte vet.

2012-05-04 @ 22:10:12
Postat av: :)

Men herregud hur svårt kan det vara. FÖRLÅT men asså, tillexempel Marica du har helt rätt! Utrustningen dom har är för att dom inte ska tillexempel skadas, som folk skriver ovanför, visst jag accepterar helt att alla har sin egen åsikt. Men man kan kommentera all utrustning. och förlåt för mina ord men varför fan skulle hästarna gå med på att ens ha en sulky bakom om dom inte gillade det? Jag har kollat mycket på trav både på tv och irl, man ser på dom när dom vunnit ett lopp hur glada dom är, när dom får applåder och sin kusk och ägare kommer och kramar om dom, dom njuter. Om man ska kommentera travutrustning kan man lika väll kommentera spöt, spöt tillexempel i galopp, fy fan, spöt i hoppning när vissa folk slår dom när dom vägrar och slår dom tills dom nästan skenar, man kan kommentera mycket utrustning. Jag förstår ditt tänkt, men lär dig lite mer om trav och VARFÖR dom använder grejerna innan du skriver att folk kan slänga sig i väggen. Du har skrivit din åsikt och detta var min (:

2012-05-04 @ 22:24:28
Postat av: Lisa

Har inte läst alla kommentarer men.. att hästarna springer fortare i travlopp än vad dom egentligen är "gjorda" för är sant. MEN är hästarna gjorda för att hoppa hinder på 1.60 eller gå i form i massa dressyrrörelser, osv, nej det är något vi har kommit på, men det funkar eller hur? Vi har hästar som tävlar på elitnivå i alla discipliner utan att dom blir helt förstörda.



Och att travhästar är olycklig är bara skitsnack! Jag har egna travhästar och jobbar i ett travstall på helger och alla hästarna mår alldeles utmärkt, dom går ute i stora hagar med hästkompisar, får varierad träning, får massage och mycket omskötsel. Så olycklig är dom inte, men visst finns det dagar dom ser mindre glada ut men vem har inte haft en dålig dag?



Lägg ner tjatet om att travhästar mår sämre än andra.

2012-05-04 @ 23:25:23
Postat av: Erika Anderssson

Läs gärna mitt inlägg där jag beskriver travhästens utrustning!

http://erikaandersson.blogg.se/

2012-05-05 @ 00:04:52
URL: http://erikaandersson.blogg.se/
Postat av: estelle

jag tycker, att man får ha sin egen åsikt, men jag tycker fortfarande som många andra att du borde söka information innan du "kränker" en ridsport. Jag respekterar att du gillar dressyr, vilket jag själv gör men jag tycker ändå att du borde, innan du skriver om något du inte är så insatt i, som sagt söka information.



Om du inte är speciellt "intresserad" av trav behöver du inte påpeka all utröstning eftersom du inte vet vad allt gör. Samma sak vet du inte att de skadar ryggen eftersom du tydligen inte har sökt information. Dessutom tycker jag att du inte borde säga att travhästar är olyckliga för de är LIKA OLYCKLIGA SOM DRESSYRHÄSTAR OCH HOPPHÄSTAR. De är födda till trav, och för att de tränas på ett annat vis betyder det INTE att de är olyckliga.



Jag har läst din blogg tidigare och verkligen respekterat dig och tyckt att du har varit sjukt bra på att rida och haft ett bra tänk. Att bara ett enda inlägg kan vända det till raka motsatsen är helt sjukt.

2012-05-05 @ 00:31:49
URL: http://estellelarsson.blogg.se/
Postat av: ida

jag tycker att du borde läsa detta http://erikaandersson.blogg.se/ och sen vill jag bara hälsa till ALLA som tjatar om hjälptyglar att det handlar inte om att de som använder det lite då och då (pratar om dressyr och hoppning) inte kan få sin häst på tygel för min ridlärare använder graman ibland och han kan verkligen rida. och martingal det är ju för att hästen inte skall kunna ta upp huvudet så högt eller slänga med det , för det kan bli farligt för både ryttaren och hästen om den flänger upp med huvudet. det här med att sporterna är onaturliga är helt fel enligt mig tycker det är i sådana fall hoppning som är det, men väldigt många dressyr rörelser är sådana som de använder sig av i naturen, och travare är faktiskt avlade för att kunna spring. tycker att man skall sluta med argumenten att försöka få en annan sport att se dålig ut bara för att försvara sin egen. tycker det är bättre att man förklarar vad utrustningen är och inte mer med det. för man blir inte bättre när man säger att det är så här och så här i den sporten tycker du att de ser lyckliga ut?.

så nä jag tycker att man inte skall hlla på att yttra sig hjälptyglar och utrustning och sporten alls.

2012-05-05 @ 06:53:24
Postat av: Anna

Håller helt med dig! När jag var ute på prao besökte jag ett travstall där en av Sveriges mest kända travtränares hästar stod och hade "ont i benen" eftersom dem hade blivit sönder körda. (Bör tilläggas att en hästmassör. hade varit där några dagar innan och behandlat hästarnas ryggar. Och återhämtade dem inte sig tillräckligt snabbt gick dem till slakt.

2012-05-05 @ 08:36:33
Postat av: Hanna

Jag tycker för alla er skeptiska emot travet där ute, tror ni på fullaste allvar att en häst som inte vill trava gör det. Det är samma sak som en hopphäst som inte vill hoppa, den gör det inte, och det går inte att tvinga en häst att göra något den inte vill, även om man sätter på den all utrusting i världen. Travhästarna har en passion, och det är att trava fort, tävla.Det är det den är avlad för. T ex som en hopphäst ska hoppa, dressyrhäst ska gå dressyr, galopphäst galoppera.

Om hästen inte har någon vilja till sitt arbete, så kommer den inte göra det. That's it.

Jag håller själv på både med trav och hoppning och tävlar inom båda delarna. Och den utrustning som sätts på travhästarna är nödvändig. Och det är som i ridningen, vissa hästar kanske inte behöver speciellt mycket utrusting, medans en annan behöver mer. T ex om den är väldigt het, kanske stänkrädd m.m.

Så snälla söta ni, smutskasta inte travet. Eller ridningen för den delen heller.

LÅT TRAVET SKÖTA SITT OCH RIDNINGEN SKÖTA SITT!

Slösa inte eran tid på att fokusera på något som ni inte har någon större efarenhet av!

2012-05-05 @ 09:56:27
Postat av: Hanna

Jag tycker för alla er skeptiska emot travet där ute, tror ni på fullaste allvar att en häst som inte vill trava gör det. Det är samma sak som en hopphäst som inte vill hoppa, den gör det inte, och det går inte att tvinga en häst att göra något den inte vill, även om man sätter på den all utrusting i världen. Travhästarna har en passion, och det är att trava fort, tävla.Det är det den är avlad för. T ex som en hopphäst ska hoppa, dressyrhäst ska gå dressyr, galopphäst galoppera.

Om hästen inte har någon vilja till sitt arbete, så kommer den inte göra det. That's it.

Jag håller själv på både med trav och hoppning och tävlar inom båda delarna. Och den utrustning som sätts på travhästarna är nödvändig. Och det är som i ridningen, vissa hästar kanske inte behöver speciellt mycket utrusting, medans en annan behöver mer. T ex om den är väldigt het, kanske stänkrädd m.m.

Så snälla söta ni, smutskasta inte travet. Eller ridningen för den delen heller.

LÅT TRAVET SKÖTA SITT OCH RIDNINGEN SKÖTA SITT!

Slösa inte eran tid på att fokusera på något som ni inte har någon större efarenhet av!

2012-05-05 @ 09:56:40
Postat av: emma

De spänner upp huvudena och använder särskild utrustning för att hästarna inte ska pressa mulen mot kroppen och på så sätt kväva sig själva - när de blir heta och kusken försöker hålla dem i schak. Säg inte så mycket när du inte vet. Hästarna skulle inte springa om de inte ville eller tycker det är roligt. Sluta ha så mycket fördomar, okej?

2012-05-05 @ 14:45:56
URL: http://emmaforssen.blogspot.com
Postat av: Jen

Vad jag tycker? Jag tycker det är otroligt korkat att uttrycka sig i frågor man inte är insatt i. Det slutar endast i pinsamhet. Se bevis ovan. Tills du kan mer än "stora järnstänger kors över nosryggen" så tycker jag du ska vara tyst. Okunskap är inte obotligt så det finns hopp för dig med!

2012-05-05 @ 18:45:15
Postat av: Amanda ♥ mamma till Viggo

Haha att uttrycka sig i frågor man inte vet NÅGONTING om är otroligt dumdristigt utav dig. JAG jobbar inom travet och vet exakt vad, varför och hur utrustningen används och INGET använt för att skada hästen utan endast för at HJÄLPA och underlätta. Förbannat jävla trött på att travet anses som djurplågeri. Om det var ett plågeri så skulle sporten inte vara tillåten. Ta ram fakta innan du uttrycker dig.

2012-05-05 @ 20:28:09
URL: http://amzie.blogg.se/
Postat av: Emilia

Visst, VISSA inom travet är förjävliga. Men sådana människor finns det inom ALLA grenar, right? Den utrustning som de använder på sina travare används faktiskt till andra grenar också, bara att det heter lite annorlunda och modellen ser annorlunda ut. Den mesta utrustningen som används inom travet är faktiskt till för att hjälpa hästen. Uttryck dig inte om saker du inte vet någonting om. Finns säkert olyckliga travare, men kan garantera dig att det finns olyckliga hästar inom dressyr och hopp också. Jag är ingen travmänniska, långt ifrån. Tycker det är skittråkigt. Men jag tycker det är sjukt lågt att klanka ner på travsporten, dra alla över en kant. Det är fel!

2012-05-06 @ 01:45:54
URL: http://tophorses.webblogg.se/
Postat av: Ananym

Altså för helvete sluta haka på travet. Hästarna har det dom behöver och trav hästarna älskar att springa annars hade dom aldrig sprungit som dom gör. I hoppning och dressyr tänker man inte många på hästen och sätter på massa onödiga saker som ryttaren tycker är snyggt eller är mode som jätte skarpa bett, bennskydd som inte behövs m.m

2012-05-06 @ 09:16:31
Postat av: Daniela

Lite fel att skriva så när du inte egentligen vet vad det är...

2012-05-06 @ 19:52:34
URL: http://backstromphoture.wordpress.com
Postat av: Johanna N Nordin

Älskar när stolpskott som du ska börja diskutera trav, har du någonsin ens frågat någon som kan dessa utrustnings detaljer vad det är och är till för? Troligen är svaret nej.

2012-05-07 @ 08:56:13
Postat av: felicia - fotokobran

planerat sommaren än? :)

http://fotokobran.se/2012/may/nagra-planer.html#comment

2012-05-11 @ 21:49:03
URL: http://fotokobran.se
Postat av: Karro

Först, som alla andra sagt, ta reda på fakta. Ta reda på vad den där "remmen" verkligen är till för? Det finns idioter i varje sport som gör allt för pengar, inte bara i travsporten. Fattar inte varför alla vill göra trav till en dålig sport. Tänk vilka olyckor det skulle vara om hästen inte hade haft den utrustningen som dom har? Och det där om att hästarna inte ser lyckliga ut, hur många är då lyckliga när dom hoppar hinder som nästan är högre än dom själva och trippar runt på en bana med några konstiga rörelser? Man märker om en häst vill springa eller inte, man kan inte tvinga en häst. Visst man kanske kan tvinga den till en viss nivå, men tillslut lägger hästen av? Om trav ska vara dåligt, då kan hoppning, dressyr, gud vet allt vad det finns för hästsporter också vara dåligt! :) Det är bara kul att läsa såna här patetiska texter om din stora kunskap om travsport :)

2012-05-12 @ 18:24:29
Postat av: Nathalie

Jag tycker detta är ett så otroligt korkat inlägg av dig! Att du änns kan utala dig i en gren du inte ens känner till. För det första åk till en proffskusk och få se hur hästarna behandlas. Hos den jag hjälper till hos så är det inte mycket saker som används på hästarna. Där har vi huvudlag, sele och vagn. Eventuellt kan dom ha ett annat huvudlag eller annat bett om hästen tycker bättre om det. Precis som hopp och dressyr ryttare byter sadlar eller träns beroende på hästar. Dom kan också ha skydd på sig om den har lätt för att slå eller trampa på sig. Detta är när vi kör långsamt. När vi sedan kör fort så kan vi ha olika sorters skydd beroende på vad hästen behöver och på tävlingsplatsen är det klart att vi lägger till saker då det kan vara så att hästarna behöver mera säkerhetsutrustning. Hästarna på tävlingarna har garanterat inte mer saker än dom behöver! Visst finns det alltid folk som har saker som inte behövs på sina hästar. Men då ställer jag frågan. Behöver alltid ryttare sporrar när dom rider? Behöver hästen verkligen en graman? Behöver den ett för skarpt bett bara för att ryttaren känner att den tycker hästen behöver det. Jag är själv allt i allo. Jag rider både hopp, dressyr och travhästar och sen kör jag även hos en riktigt duktig kusk. Så snacka inte om att travsporten är dålig. För det finns andra sporter som är lika dåliga. Ta reda på fakta innan du bestämmer dina åsikter. Och skriv absolut inte upp dom på en blogg om du inte vet vad du säger...

2012-05-20 @ 16:38:27
Postat av: Olivia

HAHAHAH! Järnstänger över nosryggen? xD nu får du väl ge dig, vaaaaaaar har du sett det om jag får fråga? xD antar att det är ett raymondcheck du syftar på och där har dom INTE järnstänger på nosryggen, det sitter många centimeter ifrån.

2012-05-28 @ 20:52:54
Postat av: Sanna Möller

När man käkar upp hästarna är det endast under loppen och sällan i träning. Alltså uppstår det sällan ryggproblem. Käket sitter i munnen där det är ett glapp mellan tänderna, och drar inte hästen i munnen. Anledningen till att man använder käk är ju för att underlätta för hästen när den springer. Så det hjälper hästen mer än det stjälper. Och om all utrustning används på rätt sätt så skadar det inte på något vis, men någon kan ju självklart komma att missbruka utrustningen.
Inom travet så vill man att hästen ska må så bra som möjligt för att prestera på topp, det sista ägarna, kuskarna och tränarna vill är att hästen ska ta skada. Och det med att hästarna är olyckliga, en travhäst som inte gillar att starta i lopp. Startar inte i lopp, för det gynnar ingen inom travet. Man vill att hästen ska hålla så länge som möjligt, och må så bra som möjligt. För gör inte hästen det så är det ingen bra travhäst. Och alla vill ju ha en BRA travare.

2015-08-10 @ 15:44:11
Postat av: Sanna Möller

När man käkar upp hästarna är det endast under loppen och sällan i träning. Alltså uppstår det sällan ryggproblem. Käket sitter i munnen där det är ett glapp mellan tänderna, och drar inte hästen i munnen. Anledningen till att man använder käk är ju för att underlätta för hästen när den springer. Så det hjälper hästen mer än det stjälper. Och om all utrustning används på rätt sätt så skadar det inte på något vis, men någon kan ju självklart komma att missbruka utrustningen.
Inom travet så vill man att hästen ska må så bra som möjligt för att prestera på topp, det sista ägarna, kuskarna och tränarna vill är att hästen ska ta skada. Och det med att hästarna är olyckliga, en travhäst som inte gillar att starta i lopp. Startar inte i lopp, för det gynnar ingen inom travet. Man vill att hästen ska hålla så länge som möjligt, och må så bra som möjligt. För gör inte hästen det så är det ingen bra travhäst. Och alla vill ju ha en BRA travare.

2015-08-10 @ 15:44:13
Postat av: Sanna Möller

Innan du lägger ut en bild på en häst du inte vet nåt om så tänk en gång till. Raggmunken (nr 5) älskar att tävla och trava. Han mår hur bra som helst och han älskar att visa upp sig. Han tar ingen skada av att göra det han älskar. Jag håller på med hoppning, dressyr och trav. Och jag vet att raggmunken som du lagt upp som exempel mår utmärkt. Förlåt om min ton verkar illa, men jag gillar inte att du har en illa åsikt om vad raggmunken har för utrustning, när du inte vet något om hästen. Även att du menar travsporten överlag. Förlåt för min ton

2015-08-10 @ 15:54:49
Postat av: Anonym

Jag gillar inte att du lägger ut bilder på travhästar och kuskar och ger dem som exempel för något dåligt. Jag vet med handen på hjärtat att Raggmunken som du lagt ut en bild på älskar att starta. Att trava är det han lever för. När han får på sig sin sele lyser ögonen upp och han älskar att visa upp sig. Att trava är det han älskar. Varför skulle vi skada honom på något sätt? Han tar inte skada av det han älskar. Men eftersom du lägger ut en bild på just raggmunken så antar jag att du vet hur han mår? Vad han har för utrustning på tävling och på träning och varför? Att du vet hur han mår när han inte får trava? Och du har väl frågat kusken om det är den utrustningen han går bäst på och mår bäst av? Och du skulle ärligt kunna svara att han mår dåligt och tar skada. Annars, vad gör bilden här?

2015-08-10 @ 16:12:52
Postat av: Sanna Möller

Jag gillar inte att du lägger ut bilder på travhästar och kuskar och ger dem som exempel för något dåligt. Jag vet med handen på hjärtat att Raggmunken som du lagt ut en bild på älskar att starta. Att trava är det han lever för. När han får på sig sin sele lyser ögonen upp och han älskar att visa upp sig. Att trava är det han älskar. Varför skulle vi skada honom på något sätt? Han tar inte skada av det han älskar. Men eftersom du lägger ut en bild på just raggmunken så antar jag att du vet hur han mår? Vad han har för utrustning på tävling och på träning och varför? Att du vet hur han mår när han inte får trava? Och du har väl frågat kusken om det är den utrustningen han går bäst på och mår bäst av? Och du skulle ärligt kunna svara att han mår dåligt och tar skada. Annars, vad gör bilden här?

Svar: Jag ber om ursäkt att du tog illa upp av inlägget. Vill dock påminna dig om att inlägget är tre år gammalt och att jag inte har dessa åsikter längre :)
Jessica Christoffersson

2015-08-10 @ 16:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0