Fråga och svar



Svar: Först och främst skulle jag ha pratat med ägaren om hur ett pessoabett fungerar. För när man använder ett pessoabett så är det inte en ärlig form om hästen går i, utan den blir tvingad till att sänka huvudet pga. smärtorna som uppstår av trycket i nacken. För ett ovant öga kanske detta ser snyggt ut och att hästen går "i form". Men i själva verket är det helt tvärt om, hästen försöker komma unda smärtorna och krullar bara ihop sig, och den trampar inte det minsta under sig heller. Så hästen kommer sätta lika muskler på underhalsen som den gjorde innan om man inte får den "på baken" så att den börjar trampa under sig istället.

Det är där man ska börja, byta bett och jobba mycket med lösgörande övningar istället, så som övegångar, skänkelvikningar, förstora-förminska volten osv. Jag vet ju inte riktigt hur just din häst fungerar, men att driva och fånga upp mycket i handen brukar fungera i de flest lägena. Sedan så hade jag nog tagit hjälp av en tränare som hjälper dig på traven.
Sedan ut och klättra i backar för att bygga på rump- och rygg muskulaturen.

Jag hoppas du blev nöjd med ditt svar! :)

Kommentarer
Postat av: johanna :)

Vilken kamera använder du & fotar dina bilder i bloggen? Och även vilket objektiv? Dina bilder blir ju jättebra!! :)

2012-01-02 @ 11:39:59
URL: http://kristallklar.webblogg.se/
Postat av: Ida

Sen beror det ju på om hästen trivs med sitt pessoa och hur hårt ryttaren tar i tygeln, med en mjuk hand så gör inte pessoa så mycket skada.. Det är ju ett kör bett från början..

2012-01-02 @ 14:58:40
URL: http://faithlove.blogg.se/
Postat av: Daniela

Tack!

2012-01-02 @ 15:37:05
Postat av: Olivia

En sak om pessoabett som man kan tillägga är att det är ett "hissbett", alltså att bettet trycker upp i hästens mun och då säger man åt hästen att höja huvudet(Inte som med andra hävstångsbett med kedja, de betten trycker inte upp i hästens mun utan kedjan hjälper till att inte göra det lika starkt). Sedan ger det även tryck i nacken vilket säger åt hästen att sänka huvudet. Det blir dubbla signaler och orsakar bara obehag. Man kanske kan tygla en svårriden häst - hästar lägger sig ofta för obehag. Men är det verkligen det man vill sträva efter?



Var bara tvungen att flika in med det ^^ Superfin blogg du har förresten!

2012-01-03 @ 15:19:51
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0