Dagens aktivering

Tog mig ett pass i paddocken med Jasmine idag, ett lite lättare pass med tanke på att hon ändå gick ganska hårt igår. Så de blev lite jogging men även ridning över bommar som Emelie (hästprataren) sa åt mig att rida över. - har ju inte kommit så långt i berättelsen än -

I vilket fall så var hon väldigt trög till en början, hängig i handen och tog väldigt, väldigt korta steg i skritten och i skrittövergångarna. Så jag gjorde så att jag red på en volt med fyra bommar upplagda som en solfjäder på ena delen. Jag försökte göra mycket övergångar till skritt som möjligt innan jag kom fram till bommarna igen. Jag försökte även trava så långt fram till bommrna som möjligt så att hon skulle ta första skrittstegen in i bomserien så att hon var tvungen att ta stora skrittsteg så fort hon saktat av. Jag gjorde likadant i båda varven och efter en 20-30 min så gav det resultat och hon tog stora steg i skritten även när jag hade lite kortare tygelutan bommar och hon var helt genomjobbad, duktiga tjejen.
 
Jag satte inte så höga krav förutom att hon skulle vara lätt i handen och sträcka ut steget i skritten samt inte takta när jag kortade tygeln, vilket jag fick till i slutändan. Jag känner mig alltid så hopplös i början av ridpassen innan vi kommit igång. Men idag så fick jag ny power!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0