Hästprataren (del 1)

Har fått reda på så mycket idag, jag vet inte ens vart jag ska börja, haha.. I vilket fall så måste jag dela in det i två delar eftersom det är så mycket! Men vi tar det från början:
 
Det började med att hon frågade efter Jasmines namn, hur gammal hon är, om mitt namn och hur länge vi ägt henne. Sedan så börjar hon skriva på sitt papper och är tyst i flera minuter. Efter att ha skrivit ungefär ett halvt A4 så börjar hon berätta vad Jasmine visat henne: Hon beskriver sig själv som väldigt snabbtänkt, bra på att räkna ut saker och tycker om saker man måste tänka ut snabba beslut till. Hon ser sig själv som skärpt.

Hon visade sedan två delar av kroppen, vänster fram och höger bak. Hon har spänningar i vänster skuldra, även innanför låret på höger bak, vilket gör det till en diagonal snedhet. Man kan jämöra detta som "frozen shoulder" på människor. I och med att hon har spänningar bak så kan hon inte vinkla om sitt bäcken och trampa under sig riktigt.

 

Hon tycker även om att galoppa med långa steg. Säger även att hon egentligen är väldigt fjädrande i kroppen. Visar sedan bild av ett rakt metallbett, ryttarens händer är känsliga men bettet passar inte. Bättet är obekvämt och det går inte att bita ihop, det var så det hela med spänningarna började.

Jag frågade sedan vilket bett hon tyckte mest om och det hon trivdes bäst med var bettet hon hade till vardags. Ett lite smalare tredelat bett med små ringar. Frågde även vilken nosgrimma hon gillade bäst, vilket visade sig vara remontnosgrimman eftersom hon inte gillade att ha tryck högre upp i käken, den låga är avslappnande. Hon gillar sin sadel, den sitter bra.
 
Resten kommer jag att skriva imorgon. Man kan väl säga att min ponny gillar att "prata", haha. I slutändan blev det ungefär 1.5 A4 sida. Jag har kortat ner det otroligt mycket nu.

Kommentarer
Postat av: Linkmyponny

Hej jag har kommit på en idé som skulle gynna alla hästbloggare! Linkmyponny heter det! Tanken med linkmyponny är att samla alla häst bloggar på ett ställe! Då kan man lätt leta reda på precis det man söker efter genom välorganiserade arkiv med tydliga rubriker. Det kan ju vara ganska jobbigt att söka på google, då vet man ju aldrig vad som kan komma upp, så då kan man istället klicka in på linkmyponny och kika bland arkiven. Tanken är även att alla ska få sin stund i rampljuset genom dagenslänk! Genom att skicka en länk, en presentation om om sin blogg/hemsida/dayview och gärna några bilder och skicka till [email protected] får man chansen att få dagenslänk!
Tanken är även att man ska få rösta fram veckans blogg som kommer synas genom en bildlänk i bloggens sidopanel en hel vecka.
Anledningen till att jag skriver detta till er är att just nu gapar arkiven tomt, om ni skulle posta detta på er blogg skulle det säkerligen inte ta så lång tid att fylla på där efter som ni är en så pass stor blogg! Så snälla sprid ordet om linkmyponny! http://linkmyponny.wordpress.com Tack på förhand //Linkmyponny

2012-08-13 @ 00:55:58
URL: http://linkmyponny.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Emelie Cajsdotter? :-)
Tränar för henne och hon är GRYM!! ;-)

2012-08-13 @ 08:47:08
Postat av: Rebecka

Coooolt! Har en känsla av att min ponny också hade varit ganska pratglad haha ;)

2012-08-13 @ 10:47:29
URL: http://dailyhorses.blogg.se
Postat av: Jenny!

Vad heter hon? alltså hästprataren, skulle väldigt gärna vilja ta hem en till mina hästar! (a)

2012-08-13 @ 22:13:08
Postat av: Amanda Högström

Vad coolt, vad heter hon?? Alltså hästprataren då! ;)

2012-08-14 @ 02:41:18
URL: http://amandahogstrom.blogg.se
Postat av: felicia holm

Men gud! det verkar ju vara sanning det hon sa! Vad heter hon och vad kostar det? hur får man tag i henne? :D

2012-08-15 @ 10:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0