Önskeinlägg - Att prova en häst första gången

Fick ett önskeinlägg om att skriva vad man ska tänka på första gången man rider en häst.
 
 
Ska jag vara ärlig så kanske inte jag är den rätta personen att fråga etersom jag faktiskt bara har vart och provridit 8 hästar. Men grundtanken i att åka och provrida en häst är ju för att se att man passar ihop, det ska säga klick helt enkelt. Sedan finns det andra saker man ska kolla. Så som vad hästar har haft för skador, om den har knotteksem, problem med mugg, mm.
 
Sedan så ska man ju välja häst utifrån sitt eget behov. Väljer man att åka och titta på en tävlingshäst som sägs har tävlat höga klasser, kan det vara en bra idé att kolla upp resultat på Equipe.nu. Om man köper en unghäst så ska man veta att man klarar av den. 
 
Vad finns det mer man kan säga? Fråga vad som ingår när du köper hästen. Fråga så mycket som möjligt, det är viktigt, då får du veta saker som du annars kanske inte hade fått veta. Kolla även upp om hästen r säker i hantering, lasta, klippa, mm. Men framför allt, kolla upp om hästen vart skadad innan, det ser jag nästan som den viktigaste faktorn, förutom att man ska passa ihop då. Sedan, köp inte en häst som inte känns rätt!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0