Husaby - återbesök 3/2

Ursäkta att jag inte hann uppdatera er om hur det gick för Jasmine på Husaby igår, jag var så otroligt trött igår när jag kom hem och jag höll på att somna framför datorn, haha. Det har varit mycket denna veckan känner jag.

I vilket fall så fick vi börja med att gå bort till en gång där en veterinären böjde igenom henne på alla fyra samt gjorde korsböjning. (Ni vet strechövningen när man tar fram bakbenet? Man gör så fast att man står på andra sidan av hästan och tar t.ex det högra bakbenet mot det vänstra frambenet)
När vi gjorde korsböjningen på höger bak första gången vi var där så stod hon bara och försökte rycka åt sig bakbenet igen, men denna gången stod hon bara helt lungt medans veterinären fick böja. Framgång!
Veterinären sa också att det bara syntes de två första stegen i traven när hon sprang iväg.

Sedan så fick jag longera henne i alla gångarter i riduset. Haha, tokhästen bockade när hon fattade galopp, i båda vaven.

Sedan så fick jag ju rida såklart. Jag fick skritta fram och värma upp själv i ridhuset innan veterinär kom. Då fick jag trava på en 8-volt i några minuter innan jag fick galoppera på en stor volt. Efter det så fick jag trava lite igen. (Det som ni ser på filmen)


Tyvärr glömde min filmare att filma när jag galopperade.

Slutsatserna av det hela är att veterinären tyckte att allt såg mycket, mycket bättre ut. Men hon tar fortfarande lite kortare steg i skritten så vi ska fortsätta jobba med bommar. Men traven ocg galoppen såg jättefin ut.
Jag ska även få börja rida 2 dagar i veckan, som jag har längtat! Men vi ska fortfarade tömköra resten av dagarna, de dagarna jag inte rider.
Vi ska även börja tömköra henne i trav över bommar och i ridningen över bommar i skritt. För övrigt så får jag både skritta, trava och gloppera när jag rider, men galoppera får jag bara göra i max något varv, sedan skrittpaus och sedan något varv i galopp i andra varvet.

All ridning ska ske i en ganska fri och låg form och i galoppen ska jag stå i lättsits och mer konditionsträna än att rid ihop henne. Mycket skrittpauser under ridpassen. Just nu komer allt att handla om att hon ska få tillbaka sin kondis igen.

Kommentarer
Postat av: DomiW

2 gånger i veckan? Det var väl inte så mycket..? Är jag helt ute och cyklar eller? För du fick väl rida henne varannan dag innan? Varför får du plötsligt bara rida 2 gånger i veckan då? :o



:)

2012-02-04 @ 12:30:13
URL: http://domsan.blogg.se/
Postat av: DomiW

SV. Jaha, då förstår jag! Hoppas det fortsätter gå framåt nu då :)

2012-02-04 @ 12:47:42
URL: http://domsan.blogg.se/
Postat av: Ebba

Vad bra att det går framåt! :)



Fin Blogg! :D



// Ebba http://northons.blogg.se/

2012-02-04 @ 15:50:37
URL: http://northons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0