I vintertider



Nu när det är snö och isigt ute så har jag på broddar på Jasmine i hagen, vilket gör att hon även får ha på sig ett par boots för säkerhets skäl eftersom hon är ganska klumpig av sig och ofta trampar sig själv på hovarna. Hon får även ha på sig bootsen i boxen under natten eftersom hon ligger ner under natten.

Pga. kylan så får hon i hagen ha på sig ett 400 g vintertäcke med heltäckande hals. I -15 grader är det inte alltid ku att bara stå i en sjukhage i ett täcke utan hals. Nojig? Ohja!

När jag rider har jag - numera - även på henne ländtäcke så att hon inte blir kall om korset eftersom det kan resultera i en korsförlamning, men även för att värma där hon har sin skada så att det inte blir nedkylt.

Hur gör ni med era hästar nu när det är så kallt ute? Hur gör ni för att värma dem och skydda dem?

Kommentarer
Postat av: agnes

Hej! Jag har en fråga som jag JÄTTEGÄRNA vill ha svar på (du kan gärna maila mig eller så om du orkar). Min häst går ute hela dagarna utan täcke, är orakad och har fri tillgång på hö i hagen så hon fryser ju inte så värst då MEN jag har börjat fundera på att skaffa ländtäcke när jag rider men kan det vara typ farligt att använda det när hon inte är "van" eller hur man ska uttrycka sig? Eller är det onödigt att ha det..? :) Kram!

2012-02-06 @ 16:05:05
Postat av: josefine

Har du inte alltid haft ländtäcke när hon är rakad? :O

2012-02-06 @ 18:47:51
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: alicia ♥

hej! jag följer din blogg och jag gillar den starkt.

skulle vara coolt att få vara med på din blogg,

vill du köra ett länkbyte? jag & min kompis har

runt 300 läsare/dag. hör av dig i en kommentar

på min blogg eller mailen: [email protected]



ha de bra /alicia larsson.

2012-02-06 @ 19:42:57
URL: http://ponylovers.bloggplatsen.se
Postat av: sarah.

I hagen har April ett 200g stalltäcke + ett 300g vintertäcke över, broddar på alla 4 hovar + boots på alla 4, även vid ridning.

Använder alltid ländtäcke i början av ridpasset men tar av det efter ett tag ;)

2012-02-06 @ 20:59:59
URL: http://sthorsen.blogg.se/
Postat av: Betty

Vi hade -15 till -20 i helgen och då hade min ett 400g innertäcke + ett 400g vintertäcke med hals.. Dock har han inga skydd trots 22 broddar sammanlagt!

2012-02-06 @ 21:11:04
URL: http://remoont.blogg.se/
Postat av: Karin

Min medryttarhäst (Bruno som står på Black Arabians) har broddar fram, boots på i hagen (fram då såklart!) och så har han dom hela natten så alltid boots på! Sen om jag ska rida ut eller i padocken så broddar jag bak så blir det boots på bak också :)



Sen vet jag inre riktigt vad han har för täcke men det är ett med hals och ett ganska tjokt, kanske 300g? Ingen aning xd



Om jag rider i ridhuset så har jag ett "tunt" ländtäcke när jag skrittar och travar fram, sen tar jag av det. Men om jag rider ut har jag ett lite tjockare ländtäcke :)



Tror att det var det du skrev om xD

2012-02-08 @ 21:19:04
URL: http://karinerikson.blogg.se/
Postat av: Elin

Min häst är inte klippt och går barfota, så några boots behöver han inte. Han har ett 300 gr täcke utan hals på sig ute och (just nu) ett innetäcke som jag tror är 200gr och ett fleecetäcke under. Jag har ländtäcke med fleecefoder på honom när jag rider (vi har inte ridhus så rider alltid ute) :)

2012-02-13 @ 11:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0