När man borde byta häst, längdmässigt

När det kommer till längden på ponnyryttare i både dressyr och hoppning så brukar det ofta bli stora debatter om detta. Speciellt i dressyr då ryttaren oftast brukar vara väldigt mycket för lång på sin häst.

Enligt mig så är det allför många inom hoppningen som är förlånga för sina ponnys. Det går fort, det är höga hinder och allt ser otroligt oproptioneligt ut. Det kan bli riktigt farligt för både ponnyoch ryttare om någon skulle tappa balansen.

I dressyr är det samma sak, fast här är det ännu fler som är för långa för sina ponnys. Detta för att kunna rida små ponnys och rida mot yngre ryttare så länge som möjligt och på så sätt lättare kunna få placering. Jag säger inte att detta är fel då de flesta jag känner tänker på just detta viset.
Men jag tänker att i dressyren så är det inte alls lika lätt att ryttare och häst tappar balansen när man rider, inte som i hoppningen. Här tnker an mest på ikten hos ryttarna som rider. "Gud vad lång du är på din häst!" - "Ja, men jagä absolut INTE för tung."
Jag kan acceptera att ryttare är lite längre i dressyren, men då ska man ta det riktigt lugnt när man hoppar (om man ens hoppar) och kanske rider ut. Dock har ja ju sett några extrem fall som jag inte tycker är ok.

Enligt mig ska man själv vara mellan 20-25 cm längre än vad ens häst är för att det ska se propotioneligt ut. Sedan när man känner att hästen är vinglig att rida pga. ens längd så är det verkligen dags att byta häst!


Kommentarer
Postat av: Agnes Åberg

Även om man är lång i hoppningen handlar det om balans. En duktig ryttare, stadig och pm hästen värken protesterar eller o trivs ser jag inget fel med det!

2012-02-04 @ 13:35:17
URL: http://agnesochfrankie.blogg.se/
Postat av: Josefine Nibell

Håller helt med! förstår inte varför folk rider runt med så otroligt små ponnyer, det går ju knappt. Jag märkte att jag började bli lite lång för b ponnyer när jag hade felix. I början så funkade det ju jätte bra, men i slutet så kände jag att han tappade balansen om jag rörde mig för mkt eller lutade mig åt ngt håll.

Men vem är det på första bilden? De andra är ju belindha, men är den första oxå det eller ?

2012-02-04 @ 14:20:23
Postat av: PATRICIA

årets frågestund på bloggen är igång nu så gå gärna in och ställ någon fråga, den med flest frågor får en länkning :)

2012-02-04 @ 15:39:41
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Cassandra

beror ju även på om du har en ponny/häst som är smalt byggd eller om det är en kraftigare häst, asså om rasen är kraftigare i sig.

Jag är 174, rider en fjording som är 137, jag tycker ju att jag är för lång men alla som ser mig på henne tycker inte att jag ser så lång ut! :)

2012-02-04 @ 18:54:49
URL: http://cassandraellevi.devote.se/
Postat av: X

Håller med! Tävlar dock min tränares c-ponny i dressyr som bara är 140cm å jag är 169cm men ja, han är inte min så hoppar aldrig! Hade aldrig köpt en så liten själv, jag har ju min egna som är häst :) Fast har aldrig fått en kommentar om att jag är stor så det känns gött, men är liten för övrigt tror jag!

2012-02-04 @ 21:05:12
Postat av: Louise Johansson

Min söta,fluffiga sak på den första bilden,big love<3

2012-02-05 @ 14:03:32
URL: http://ljryttare.blogg.se/
Postat av: Anonym kossa

Om man stäcker ut armen skall inte manken vara lägre än armen, då är man för lång! Det stämmer otroligt bra!

2012-02-05 @ 15:32:53
Postat av: sofia

Hej!!

Hade blivit otroligt glad om du kunde hjälpa mig med dethär.

Jag ska eventuellt låna en c-ponny på fem år som är 134 cm, jag själv är 158 cm, väger ca 45 kg. Är jag förlång då? Han har ju inte växt färdigt och jag skulle inte bli 1.60 ens, är 14 år.

Vill väldigt gärna ha svar! Superbra blogg!!

2012-02-05 @ 19:03:54
URL: http://jumpindressage.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller både med och inte med, själv är jag inte jätte lång men har enormt långa ben så mitt problem sitter där. Jag kan nog tänka mig att detär värre i hppningen men själv tävlar jag dressyr och där spelar längden inte lika mycket roll.

2012-02-05 @ 20:23:30
Postat av: Tilda

Sen så kan man ju se lång ut på sin häst även om man är kortare än 20-25 cm än vad sin häst är. Det beror ju på hästen ser ut också. :) Dock tycker jag man ska gå efter självklart vikten men också hur balanserat det är.

Ex. Min ponny Kimberley är 147 cm och jag 162,3, alltså är jag ''bara'' 15,5 cm längre än henne. Jag tycker jag ser lång ut på henne. Hon är ganska smäcker, plus så har hon kort rygg. Men hon har inga som helst problem att balansera upp mig och det tycker jag är det viktigaste!:)

2012-02-11 @ 16:52:22
URL: http://goldenhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0