Zhaalaga

Hade tänkt berätta om en av mina tidigare hästar, eftersom det var någon som undrade vem fuxen på "badbildern" var på. Bilderna var alltså på min första häst Zhaalaga som jag sålde i somras, till ett super bra hem nere i Skåne till en tjej som skulle rida western på henne.

Zhaalaga vara en jättesnäll häst som jag fick när jag var 12 år gammal, våren 2009. Vi var och hälsade på henne i Ullared den 18 aril och samma dag tog vi med henne hem. Jag var ju såklart överlycklig, min egna första häst, men om jag visste då vad som väntade mig, så vet jag inte om vi hade köpt henne. 

Jag var väldigt orutinerad på den tiden och egentligen var väl inte Zhaalaga den bästa första hästen eftersom jag tiden innan jag köpte henne red en liten shettis som jag tävlade lite smått. Zhaalaga var ju en stor D-ponny som dessutom var väldigt het på gröten. Så våran första ridtur var ju både läskig och rolig kan man väl säga.



Den första tiden var väl ganska rolig, när jag var mest intresserad av hoppning eftersom ponnyn inte behövde gå i någon form, det var när det kom till dressyren som det blev svårigheter. Man kan väl säga att i princip alla dressyrpass under hela 2009 och nästan halva 2010 slutade i tårar från min sida eller om det var träning för min dåvarande tränare så satt jag och käfta emot halva lektionen för att ingenting gick och för att tränaren inte förstod mig.

Bilden nedan är tagen från en träning för dåvarande tränaren när jag blev så arg och ledsen att jag gick därifrån, haha. Det var även sista gången jag tränade för den tränaren. Det var någon gång sommaren 2010.



Men vi kämpade på och med hjälp av min superdukiga tränare så startade vi våran sista tävling, slutet av 2010, en klubbtävling där vi lyckades få ihop 65% i en Lb. Vi hade tidigare fått runt 52% i Lc:1 på lokala tävlingar. Vi skulle även startat Bohuscupen dressyr i våras, men på grund av skada efter skada så blev det aldrig av, utan jag fick låna Jasmine istället.

Zhaalaga var en väldigt svårriden ponny och ville helst av allt bara springa ifrån arbetet. Någon gång hösten 2010 så fick jag ett mail från en tidigare ägare som berättade att hon blivit western riden. Så egentligen var hon inte "svårriden" utan vi red henne fel helt enkelt. Däremot var hon ingen lätt ponny heller och absolut ingen barnponny om man satt på ryggen. Men hon var världens snällaste om man grejade med henne från marken.



Det var egentligen redan i slutet av 2010 som jag och min tränare (som jag fortarande tränare för) insåg att jag och Zhaalaga egentligen inte skulle kunna ta oss vidare i våran utveckling. Då satte vi ut henne på annons för första gången. Det kom en och provred. Men efter att Zhaalaga galopperade runt, runt, runt med henne i paddocken insåg vi att det kanske inte skulle bli så lätt att hitta en ryttare till henne.
Vi tog i alla fall bort hennes annons över vintern efersom det knappt är någon idé att sälja en häst under vintern. Vi satte ut henne på annons igen, sommaren 2011, men vi hade då ändrat lite i annonsen och skrivit att hon var utbildad inom western.



En utav de sista gångerna jag satt på henne. Zhaalaga såldes den 14 september. Här är lite bilder från den sista tiden:



Don't be sad because it's over smile because it happened

Kommentarer
Postat av: Jossannn

Ojojoj, ja det var en svårriden ponny det ;) Jag, ellinor och jonna har berättat för varandra att första gången vi satt på henne så galopperade hon iväg med oss x) Men söt som socker är hon ju! :3

2012-02-21 @ 17:38:03
Postat av: Nora Rolandsson

Vilken söt ponny, men Jasmine är verkligen super också, tycker jag! Vet ju inte riktigt hur hon är att rida, men på bilder och så, så ser det jättefint ut! :D <3

2012-02-21 @ 18:21:16
URL: http://norarolandsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hur stor är Jasmine då?

2012-02-21 @ 19:20:51
URL: http://haner.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Ohh, det var jag som inte kunde få stopp på henne! :D haha, fan va pinsamt...

2012-02-21 @ 20:19:01
URL: http://mathiildasjoberghh.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Haha, äsch, jag har nog blivit lite bättre sen dess i alla fall ;3

2012-02-21 @ 20:47:42
URL: http://mathiildasjoberghh.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jösses vilken stor skillnad det var på henne i bara utseendet ;) Jättebra jobbat :D Jättefin var hon! :)

2012-02-22 @ 09:48:36
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jösses vilken stor skillnad det var på henne i bara utseendet ;) Jättebra jobbat :D Jättefin var hon! :)

2012-02-22 @ 09:49:26
URL: http://schnauzertassarna.blogg.se/
Postat av: Emeli

Den var himla fin i alla fall :)

2012-02-23 @ 14:16:36
URL: http://tillhast.wordpress.com
Postat av: Ellen

Fin blogg // Jag på s.s (Engine,vet inte om jag hade det stallet då) :)

2012-02-24 @ 15:17:03
URL: http://ellenkjellstorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0