Att motivera sig själv

När det regnar, haglar, snöar, allting är skit, vad ska man då göra för att hålla motivationen uppe?

Det var just i denna sitsen jag satt i förra året, vintern 2010/2011, istiden eller vad man nu vill kalla den. Det fanns kossor i stallet, paddocken var så snöig och hård att det inte gick att rida där, vägarna var glashala och det var -20° ute.
Detta var något av det värsta jag upplevt under hela mitt hästliv skulle jag vilja säga. men på något konstigt sätt så lyckades jag hålla motivationen uppe och åka till stallet varje dag, trots att jag var tvungen att tvätta stallkläderna så fort jag kom hem samt decinficera stallskorna. Och varje gång jag skulle till någon kompis som har hästar så var jag tvungen att ta andra skor samt helt rena kläder.

För att hålla motivationen uppe..

Det jag gjorde var att jag satte ett mål, ett enda mål som jag strängt gick efter.. 'Ge inte upp!'

Vad jag än gjorde, hur lamt och äckligt allting kändes så skulle jag aldrig sluta. Och vet ni vad? Det fungerade. Jag åkte till stallet varje dag och så småningom så började man till och med börja skymta våren och då plötsligt så blev allt så himla mycket bättre, och några månader senare så bytte jag även stall vilket gjorde att jag slapp tvätta ridkläderna 24/7.

Det jag ville komma till var att man inte ska sluta kämpa för det man gillar så starkt trots många motgångar. Man måste hitta sätt att pusha och motivera sig själv. Jag gjorde det genom att sätta upp ett mål. Jag hittade även på andra saker som jag kunde göra, förutom att rida, t.ex trickträna.



Hur skulle du göra?

Kommentarer
Postat av: Erica

Sv: SJÄLVKLART får du det, om du skriver/länkar att bilderna är från oss ;)

2012-01-19 @ 20:59:09
URL: http://gkriders.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det var ett bra tips. Svårt med motivationen nu på vintern. Vi har bara ridbanor och inget ridhus så det är ute som gäller.

2012-01-19 @ 21:46:58
URL: http://motosidressyr.blogg.se/
Postat av: Elin H

stod det kossor i stallet? Var det därför du behövde tväta dina kläder hela tiden??

2012-01-19 @ 22:01:42
Postat av: Savannah

Återigen ett superbra tips, du är så jävla G R Y M! Jag älskar dina inlägg, keep it up! <3

2012-01-19 @ 22:43:47
URL: http://equestriancrew.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Tack för tipset om just det målet, det var enkelt och konkret. Man gör oftast felet att man sätter upp ett alldeles för detaljerat mål som man ändå inte orkar följa.

Jag går i perioder med att antingen skriva listor på vad jag måste göra, för står det på ett papper är det mkt svårare att smita undan. Eller så låter jag mig bara acceptera att jag inte HAR motivation just nu, att det är okej.. Det är en tröst om inte annat!

2012-01-19 @ 23:18:20
URL: http://reccana.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag brukar tänka framåt bara och se till att vara förberedd på allt "dåligt". Tex. kyla, ja då klär jag mig varmt så blir kylan helt plötsligt inte lika jobbig. Sedan så pressar jag aldrig mig själv. Orkar jag inte riktigt något en dag så kanske jag bara går en snabb promenad med hästen eller låter henne stå. Pressar man sig så blir allting oftast ännu jobbigare.

2012-01-20 @ 07:44:10
URL: http://tillhast.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0