Frågestund - del 2

Tips på hur man kan få en bestämd dam att gå i form? Vart kan jag börja? Jag har varken tillgång till ridhus eller ridbana!

Hon vill även alltid gå med huvudet högt och är alltid jätte pigg. Hon lyssnar knappt på skänkarna men är riktigt känslig för smackningar och spöet..!
Jag tycker först och främst att du ska försöka hitta möjligeheter till att rida på en ridbana eller liknande för att kunna träna på. Eftersom jag inte har ridit just din häst så kan jag ju inte komma med några exakta svar på hur du ska göra. Men jag känner igen den där envisheten och bestämdheten, så mitt bästa tips är att vara lika bestämd tillbaka. Sedan så kan det vara bra att leta rätt på en tränare som kan hjälpa er, en som du tycker om. Och välj inte tränare efter vad andra säger, det är du som ska träna.

- du rider ju massa dressyr, hoppar du något oxå?
Jag har hoppat med Jasmine 1 gång för tränare, 1 gång barbacka och om de ligger någt träd på marken när jag rider ut så kanske jag skuttar över, aldrig annars.
- hur gammal är du?
Jag är 15 år gammal.
- har du några intressen bredvid hästarna?
Förutom att fotografera har jag nog inget som intresserar mig speciellt mycket.
- Hur mycket tid lägger du ner på stallet varje dag?
Det beror på hur mycket jag har i skolan, om det är helg osv. Men allt mellan 1-5 timmar.
- Är du en duktig tjej i skolan med bra betyg (om du får betyg)
Jag är ju inte världens mest effektiva, med läxorna är jag ganska lat faktiskt. Men betygen är helt okej!
- Vilket är ditt och Jasmines bästa resultat tillsammans?
75% :)

hej! tar upp frågorna igen när det ändå är frågestund. :)

åh så himla fin tröjan är! men vart köpte du den och hur mycket kostade den? är väldigt sugen på att köpa en sån men vet inte var man kan köpa den. :(

och kan inte du rida och ta kort när du har den på dig någon gång?

svara gärna i ett inlägg! :)

kram från en tjej som tycker att du och din häst är grymt fina, as bra, grymma och allt mer vad man kan tänkas kunna komma på. :)
Vet tyvärr inte vilken tröja det är du menar. Tusen tack!

vilket är ditt mål med jasmine 2012?
Dessa kommer att komma upp i ett inlägg inom en snart framtid.
vill du hålla på med hästar även i framtiden?
Ja, det vill jag, men jag vill inte jobba med hästar.
kram julia :)

*Vad har du för kamera utrustning ( gärna bild ) och vart köpte du det och vad kosta det osv. ( gärna länk vart du köpte det )
Min kamera utrustning kan du läsa om HÄR och jag har köpt både kamerahuset och objektiven "ny-begagnade".
*Vad skulle du göra om din häst började stegra när man rider ut ?
Det gör hon redan, haha. Hon brukar oftast stanna och inte vilja gå längre och när jag driver henne fammåt så brukar hon stegra och försöka vända hemmåt. Händer även ibland att hon kickar när jag använt spöt när hon vart extrem.
Men jag brukar använda min röst och ryta till och låta arg samtidigt som jag driver på samt lättar i tygeln om hon reser sig. Om hon verkligen inte går frammåt och börjar backa ut i vägen kan det hända att jag använder spöt.
*Har du något tips på BRA dressyr stövlar som kostar under 2000 kr ?
Tyvärr vet jag ingen under 2000, men HÄR finns dem som jag har och är väldigt nöjd över.
*Vad har du för översnyggt träns ?
Mitt tävlingsträns är ett omgjort Schockemöhle kandar med den gamla lackade nosgrimman från Hööks. Mina vardagsträns är ett från Hööks och ett från Ullared.
*Vad har du för pannband ?
Tävling: Schockemöhle
Vardag: Medföljande pannband
Och sist, Kan inte du berätta hur en dressyr tävling går till från det att man lastar av hästen på tävlingsbanan till att man lastar på hästen och åker hem. Ärevarv, prisudelning, startanmälning osv ;) Hade varit guuuld om du gjort ett inlägg om det då jag nu i vår ska börja tävla och har ingen aning, haha ;)
Kan jag göra i ett enskilt inlägg :)

Var är Zhaalaga nu? :)
KRAM
Hon är hos en ny, superbra ägare i Skåne

Såg att du hade svarat på en fråga som handlade lite om pessoa, och undrar bara om du har något tips/erfarenhet av ett bett man skulle kunna byta till? :)
Ett alternativ som man skulle kunna byta till om det är nödvändigt är ett Pelhambett eftersom det har en kedja som gör att det tar stopp. Det är alltså inte som ett Pessoa där man kan dra hur mycket som helst utan stopp.



Har du linser någon gång?
Nej, det har jag inte.
Och skäms du när du har glasögon?
För jag skäms jättemycket för mina glaögon och har bara linser hela tiden!
När jag var två år yngre skämdes jag lite över mina glasögon och tyckte att de var otroligt fula och ivägen. Men eftersom jag har haft dem sen jag var 5-6 år så har jag lärt mig att leva med dem och ibland kan jag till och med tycka att de är riktigt fina på mig. Skäms inte, du kan inte hjälpa att du har ett synfel, alla är vackra på sitt eget sätt.

1. Var köper du oftast din utrustning/ ridkläder?
Oj, det är väldigt olika. Det kan vara allt från Svensk ridsport, till My one, till Hööks. Men jag gör alltid två jätteinvesteringar på hästsaker per år, Göteborg- och Falsterbo horse show.
2. Vad tänker du satsa lite extra på med Jasmine under 2012, som ni behöver förbättra osv?
Traven och galoppen samt få upp muskler/kondis.
3. Det bästa med Jasmine?
Att hon har viljan och envisheten.
4. Hur tror ni att er framtid kommer se ut tillsammans?
Det kan jag inte svara på, drömarna får rulla genom mitt huvud tills vidare.
5. Hur mycket tid lägger du ner till att rida, vara i stallet osv?
Allt mellan 1-5 h beroende på dag osv.
6. Tror du att din blogg kommer bli stor? ;)
Vad tror du? ;)
Tack för en riktigt bra och snygg blogg! :D

Med handen på hjärtat...gillade du Jasmine innan du började rida henne :P?
Med handet på hjärtat, nej.



Trodde inte att det skulle bli såhär mycket text, så del tre kommer imorgon.

Kommentarer
Postat av: Ellinor Essen

HAHA XD "Med handen på hjärtat, nej"

Awesome svar! ;D

2012-01-11 @ 19:21:00
Postat av: ElinÅkerholm

Hej! Läs gärna min blogg :)

Jag bor bara hos min pappa jag har en mamma som har alkoholproblem men vägrar erkänna det, en ponny som blev såld bakom ryggen på mig, en hund som inte får bo hos mig och mer... Du kan läsa mer om det i kategorin "My true life". Jag vill visa alla att det blir bättre av att berätta om man tex har det som mig. Håll det inte inne.

Kram!

2012-01-11 @ 19:47:26
URL: http://akerholms.blogg.se/
Postat av: frida

ååh, din blogg e såå grym! tittar int typ hundra gången om dagen :)

2012-01-11 @ 19:49:41
Postat av: frida

oj, jag menade ju såklart att ja tittar in :D

2012-01-11 @ 19:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0