Jasmines skada

Det har ju gått väldigt bra för mig och Jasmine hela hösten i princip, men så började hon blir lite jobbig att fatta galopp på. (Vilket jag inte riktigt lade märke till eftersom hon har ganska svårt för just galoppen) Så det var inte förrän vi tävlade den sista tävlingen, den 22/10, som vi såg att hon gick kortare med höger bak i skritten.
Så på stört så beställde vi tid hos en Equiterapeut som kollade igenom hennes muskler och ligament, men det konstiga var att hon inte kunde hitta något som var fel, inga spänningar eller någonting. För även om det sitter "längre in" i en sena eller så, så brukar det alltid märkas eftersom de brukar belasta fel och då få spänningar osv. men inte Jasmine, dock sa terapeuten att hon var några millimetr högre i det högra beckenet, men annars ingen anmärkning alls.

Så då beställde vi tid hos Husaby hästklinik och där visade det sig att hon hade en infektion i Intertransversalleden, den som håller ihop beckenet och den sista ryggkotan, och förändringar i SI-leden. Så då fick hon två kortison sprutor ock sedan prommenad för hand i 2 vekor och sedan börja tömköra försiktigt i 2 veckor innan det var åtebesök den 12/12-11.
Där sa de att det hade blivit mycket bättre men hon var ännu inte helt 100, så de gav två kortison sprutor till, usch, jag klarar verkligen inte av sprutor. Tur att personalen där är så snälla.

Kolla vad Jasmine fick sist gång vi var där:


Bild tagen rakt uppifrån strax bakom sadelläget där de gav henne kortison sprutorna.

Just nu håller jag på att tömköra henne. Vecka 4, den 3/2 så ska vi tillbaka till kliniken, och då ska jag ha suttit på henne minst fyra gånger i skritt och trav och sedan ska jag få galoppera där på kliniken, jag är spänd! :D


Sedan så var det någon som undrade vad alla de ljusa fläkarna på henne var för något. Jo, det är alla ställen hon har fått sprutor på.
På benet - Spruta för att utesluta spatt
På rumpan - Smärtstillande
På ryggen - Kortisonsprutorna

Kommentarer
Postat av: Ebba M

Trist med hennes skada :/ Så bra hon passar i den där ljusblåa färgen btw :)

2012-01-14 @ 15:25:33
URL: http://ebbamolin.blogg.se/
Postat av: Anine :]]

Åå gud vad fin hon är !! Vad är hon för ras?

Har hon fått spatt?! Nej gud vad trist <3

2012-01-14 @ 17:35:03
URL: http://ponylivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0