Lindor och skydd när man rider

Jag hade tänk att ta upp ämnet om lindor och bensydd när man rider eller på något sätt motionerar sin häst eftersom det finns väldigt många olika åsikter om detta ämnet bland hästfolket samt att jag själv har väldigt staka åsikter om just att skydda benen.

När jag rider, tömkör eller över huvudtaget motionerar Jasmine så har jag alltid något form av skydd på hennes ben. Strykkappor, benskydd, lindor, paddar och boots. Det är det jag brukar använda mig av.
Att skydda hästens ben är enligt mig väldigt viktigt eftersom det väldigt lätt kan ske en skada som kan ta flera veckor och uppåt ett år och mer för en häst at komma ifrån, t.ex en senskada. Att skydda genom att slänga på ett par lindor med paddar under kan spara flera veckors arbete med skritt för hand, olika sorters badage och skador på benen över huvud taget.

Jag vet att det är många som är emot att sätta någonting på hästens ben. Att det skadar hästen, att hoven inte får blodtillförsel, att hästen inte kan lyfta på benen ordentligt, den kommer att sluta sätta muskler. Detta är bara ett urval av de meningar av vad folk har sagt till mig under den tid jag börjat använda skydd och framför allt lindor. Detta tycker jag är rent och skärt stuntprat. Inget av detta skulle hända! Kan man bara sin sak och vet vad man håller på med så är det ingen fara. Och kan man inte linda så får man ju åtminstone använda några form av skydd.

"Men hästen stryker sig inte vaför då använda skydd?" är också väldigt populärt att säga. Men då kan jag säg att jag vet ganska många som har hästar som inte stryker benen mot varandra men som har råkat ut för anda olyckor på benen för att de inte hade lindor. Detta tåls att tänka på och skyddar man inte sin häst på ett bra sätt är man heller inte värd den.
Lindor är ju inte till för att skada utan för att skydda benen samt ge värme så att det inte lika lätt blir skadat, som sagt så är allt anat som sägs enligt mig, bullshit!



Den enda gången jag tycker att det är okej att inte använda benskydd är om hästen har gått i hagen hela dagen och är extremt lerig. Visst, man kan spola av benen och så, men då är ju benen alldeles blöta samt att det kan sitta grus kvar i den blöta pälsen. Annars ska de vara på.



Vad är era åsikter om att skydda hästens ben?

Kommentarer
Postat av: josefine

Skyddar vid hoppning, annars inte typ. Ibland vid uteritter när jag känner för det ;)

2012-01-12 @ 16:50:30
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: E

Hoppning och uteritt skall de vara på. Inte alltid i dressyren, om man rider ett hårt pass är det bra för att stödja PLUS att man slipper kyla ner benen efteråt då effekten kommer av sig själv när man tar av de varma lindorna, käckt iaf om man tänker på det. Men sedan är det bra att rida utan skydd så hästen kan träna utan lindstödet inför tävling!!

2012-01-12 @ 17:34:15
Postat av: Sara - fotoblogg.

Var jag en häst skulle jag alltid vilja ha lindor, eller någon form av benskydd. Det är snyggt! & om det inte sitter fast något mellan lindan och benen så äre väl inte farligt? :) Håller med dej till 110%! Bra skrivet!

2012-01-12 @ 17:44:03
URL: http://sarascanon.blogg.se/
Postat av: Hanna

Man får väl använda sitt sunda förnuft litegrann. Att ta på skydd eller lindor för minsta lilla kan jag tycka känns lite överdrivet, med tanke på att de flesta har sina hästar oskyddade när dom går i hagen... Men jag använder alltid senskydd fram när jag rider "riktiga" pass på banan eller i skogen, tycker att det är frambenen och speciellt senorna där som är mest utsatta. :)

2012-01-12 @ 18:34:05
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker personligen att man sätter på skydd på hästar som behöver det (Alltså när man ser att dem går emot med benen). Och benskydd vid hoppning och lindor vid dressyr om man känner för det. Annars tycker jag att hästarna ska få gå utan!

Dem har bättre koll på sina ben än vad vi tror!

2012-01-12 @ 19:19:32
Postat av: Simon Lindbäck - hästblogg med vardag & foto

Tävla om ett iPhoneskal eller tillbehör!

http://simon.lindbacks.com/2012/january/tavla-om-ett-iphone-skal.html

Har du inte en iPhone kan du ge bort skalet till någon du tycker om!



Tävlingen avslutas 25 januari, så skynda på!

2012-01-12 @ 19:24:07
URL: http://simon.lindbacks.com/
Postat av: Sofia

Jag vill helst alltid använda form av benskydd ( helst lindor, undantag hoppning ) men så går våra hästar i lerbad och drf spolas benen på dom och oftas nör vi ska rida så är benen fortfarande blöta.



Men jag rider ALDRIG utan skydd.

2012-01-12 @ 19:53:43
Postat av: Maria Nilsson

Håller med! :)

2012-01-12 @ 19:58:19
URL: http://marshias.blogg.se/
Postat av: Ellinor Essen

Vad i helvete!? :O

Så jag är inte VÄRD min häst för att jag bara skyddar hans ben i hoppning!?



Det var riktigt lågt sagt av dig Jessica!



Jag har nästan aldrig lindat mina hästars ben och jag har haft ett par stycken och har ALDRIG varit med om en skada.

Så den meningen om att man inte är värd sin häst var riktigt dum att säga, tycker texten i sig var bra annars men det lilla fick mig faktiskt att tycka den blev skräp.

2012-01-12 @ 20:51:28
Postat av: Mysan Carlsson

Konstigt att jag alltid lyckas fastna i dina inlägg och läsa hela.. brukar aldrig läsa åsiktsinlägg annars, haha..



Men jag använder oftast skydd! Det händer att jag rider utan och så, men då tänker jag att jag ändå inte ska rida så länge och intensivt, jag slarvar.. Haha, sen tycker jag att han säkert vill "lufta" benen också, hehe :$



Lindar gör jag om jag ska rida dressyr eller orkar, det beror mycket på om det är lerigt eller så också!



Dock rider jag utan skydd när jag tävlar Trail (westerngren, med bommar, bro osv..) då jag har lärt mig att det gör ont för hästen om den slår i bommen då.. Vet inte om det är sant men, men. Så då har det hänt att jag har lindat istället eller kört utan.



Bra skrivet!

2012-01-12 @ 21:55:08
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/
Postat av: Mysan Carlsson

Konstigt att jag alltid lyckas fastna i dina inlägg och läsa hela.. brukar aldrig läsa åsiktsinlägg annars, haha..



Men jag använder oftast skydd! Det händer att jag rider utan och så, men då tänker jag att jag ändå inte ska rida så länge och intensivt, jag slarvar.. Haha, sen tycker jag att han säkert vill "lufta" benen också, hehe :$



Lindar gör jag om jag ska rida dressyr eller orkar, det beror mycket på om det är lerigt eller så också!



Dock rider jag utan skydd när jag tävlar Trail (westerngren, med bommar, bro osv..) då jag har lärt mig att det gör ont för hästen om den slår i bommen då.. Vet inte om det är sant men, men. Så då har det hänt att jag har lindat istället eller kört utan.



Bra skrivet!

2012-01-12 @ 21:55:37
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/
Postat av: Jossannn

Jag håller verkligen inte med dig tyvärr ^^ Asså isf borde väll en häst behöva ha benskydd eller lindor i hagen oxå eller? Där rör den sig ju med? Hoppning förstår jag att vissa hästar som brukar hoppa nära hindret, eller om det är höga höjder, de kan man sätta på ett par benskydd på. Annars ser jag bara lindor som något man har för att det ska vara snyggt, typ ha på någon gång ibland om man ska bli fotad.

Små sår kan dom få lätt, så rider man ut i skogen kan det oxå vara bra att ha benskydd ksk faktiskt, men en häst går ju inte helt plötsligt och typ skadar senan för att de går i paddocken och springer runt.

Hästar är inte porslins prydnader som går sönder lätt, de är faktiskt oftast riktigt tåliga! Och har hästar på något sätt fått en skada i benen betyder inte det att lindor hade räddat allt, det är inte en lösning på något problem. Lindor stärker benen lite om man har det ibland, men använder man det varje dag blir benen vana vid det och sätter inte t.ex. muskler lika mkt som dom hade gjort om de fick "bära upp" sig själva.

Åsa (veterinären) har sagt det själv, hon hade ett EXTREM fall där en häst hade lindor dag och natt. Förstår att inte du har det men ska förklara vad det har för koppling om man har lindor så väldigt ofta.

Hästen hade somsagt lindor dag som natt för att ägaren trodde det hjälpte den. Och några månader efter att hon köpt hästen så hade någon tagit av lindorna när den släppte ut hästen i hagen. Hästen gick ut i hagen och var lite vinglig, ute i hagen föll den ihop och kunde inte ta sig upp. Efter flera månaders rehabilitering så klarade hästen att göra allt en häst ska göra.

Detta var som sagt extremt..

2012-01-12 @ 22:18:50
Postat av: Amanda Johansson

Håller med!

Jag använde aldrig skydd innan men efter min förra häst fastnade med ena bakbenet och fick en senskada så har jag alltid benskydd eller lindor på mina hästar, det är ju en säkerhet att ha något skydd på benen även om man vet att hästen inte behöver men det skadar inte att använda llindor eller sen/benskydd! :)

2012-01-13 @ 00:17:54
URL: http://justaboutpzd.blogg.se/
Postat av: Ebba M

Jag använder alltid skydd och lindor när jag rider, promenerar osv. Ibland boots också. Jag tycker det lite är vår "skydlighet" eller vad man ska säga att skydda hästens ben vid ridning. Dock så har jag inte skydd på min häst i hagen, förutom kanske vid ihopsläpp med nya hästar.

2012-01-13 @ 07:49:10
URL: http://ebbamolin.blogg.se/
Postat av: sarah.

Skydd är ett måste enligt mig, även i hagen då det oftast är där det händer mest. Bättre att vara på den säkra sidan än att hela tiden ta risker för att man inte orkar sätta på benskydd/lindor :)!

2012-01-13 @ 09:31:52
URL: http://nattstad.se/sarahthorsen
Postat av: Sofia

Jag håller fullständigt med dig! (även fast jag själv inte alltid är lika noggrann) Självklart skadar det ju inte hästen att du skyddar den? Jag förstår inte de som kommenterar motsatsen!

2012-01-13 @ 10:23:57
URL: http://ridskoleungen.blogg.se/
Postat av: Jenny!

Jag håller med dig Jessica! Skulle ALDRIG rida min hästar utan skydd! ALDRIG! Men alla ha olika åsikter om det där, men jag vill inte ta någon risk att mina hästar skadar benne/senan osv osv. Förstår inte dom som säger att dom inte orkar slänga på ett par benskydd eller lindor, alltså jag förstår inte! Oansvartslöst tycker jag!

Men som sagt håller med dig och ett väldigt bra inlägg! ;) hih bra blogg föresten! :D

2012-01-13 @ 15:39:51
Postat av: Filippa

Grymt skrivet!

Jag använder alltid skydd eller lindor och det skadar verkligen inte hästen . Hade en kompis som inte använd skydd slutade med att hästen fick någon slags senskada typ för hästen hade hoppat till och hamnat i ett dike... Och även om inte hästen stryker sig kan det Vaa bra att ha skydd eller lindor!

Blir så ireterrad på folk som skriver en massa skit !

2012-01-13 @ 21:15:01
URL: http://dressyrpoonny.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bra skrivet Jessica, jag har skydd till och med i hagen då min häst alltid får något sår eller svullnad då han slagit i sig, vissa perioder kan han gå utan, men oftast får han ha skydd på sig.. Räckte med boots i hagen förut, då bara på framhovarna, men sen började han trampa på sig så mycket att det blev bäst och säkrast att ha runtom. Har skydd även när jag är ute och går med hästen, tycker det känns säkrast, man vet aldrig vad som händer!

2012-01-14 @ 14:10:41
URL: http://horsebusiness.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag använder alltid något slags skydd på frambenen då min ponny har stora steg med mycket övertramp. Har dock nästan aldrig bakskydd så hon inte går emot, dock så har jag det vid hoppning och uteritt då skaderisken är större då ;)

Känner att det är så enkelt att bara slänga på ett par sen skydd så är risken för den sortens senskada borta. Läste även här över om någon som tyckte att då behöver ju hästen ha skydd i hagen också men grejen är ju att de inte rör sig på samma sätt i en hage som när man rider på dom..

2012-01-15 @ 00:13:43
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej Jessica!

Jag rider dressyr på min 6 åriga cob. Jag är inte riktigt säker på om man ska ha bandage underlägg och bandage? Jag kör med båda nu... Men ska man BARA ha bandage eller BARA flex linda, eller BARA bandage underlägg? Skulle vara kul om man får ett litet svar! ;)

2012-02-22 @ 19:32:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0