Beta på

När jag var ute på prommis med Jasmine igår så passade jag på att släppa henne lite i en av sommarhagarna så att hon kunde beta lite i 10-20 min. Jag tar det för vana varje år att börja beta på hästen några veckor innan i 10-20 min för att minska risken för fång när hon sedan ska ut på betet. Hon uppskattade det i alla fall. Hon ville inte titta upp mot kameran hur mycket jag än gjorde fula ljud och roliga hopp, haha!

Jag vet att det är många som bara släpper ut hästarna på bete utan att göra någonting först, beta på elr. liknande. Är du en av dem? Jag undrar hur ni tänker kring att hästarna kan få fång när man bara släpper ut dem?


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag förbetar också min häst, just för fångrisken och för att det ska vänja magen lite också.



Ska Jasmine gå på dygnet runt bete eller bara på dagbete? :)

2012-05-30 @ 14:04:34
URL: http://marshias.blogg.se/
Postat av: Emilia

Min ponny går i en jättestor hage året om så på våren när det växer gräs så blir hästarna sakta men säkert vana vid gräset och sedan när sommarlovet börjar släpps dom i den riktiga sommarhagen:)

2012-05-30 @ 16:19:16
URL: http://emiliasolauras.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag betar alltid mina häst några veckor innan också. Måste bara säga att du har en riktigt läcker ponny. På dom här bilderna är hon läskigt lik min gammla ponny. Vad är det för ras?

2012-05-30 @ 18:41:17
URL: http://mnightlighta.blogg.se/
Postat av: Alice

så fin är hon! :)



Jag är överdrivet försiktig med det, börjar med att beta för hand i 5 min, sen lägger jag på 5 min varje dag tills han går 1 timma på en liten gräsplätt varje dag, och sen ev ut i stor hade i några timmar i nån vecka innan han släpps helt :)

2012-05-30 @ 22:22:55
URL: http://classicalpony.blogg.se/
Postat av: johanna-ponnysweden

min foderponny går inte på bete, men betar honom ändå lite varje dag hela sommaren...;) Vågar inte släppa honom i en betes hage då jag tycker att fång risken är alldeles för stor för honom ...han har aldrig fått fång, men han blir så jäkla fet över minsta lilla...

Min stor häst betar jag några veckor innan betes släppet. :D

2012-06-02 @ 14:00:20
URL: http://ponnysweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0