Kraniosakral terapi

Vi hade ute en tjej till Jasmine igår som gav henne kraniosakral behandling. Det är en behandlingsmetod där man bearbetar vätskorna som finns innanför huden, om jag förstod det rätt. I vilket fall så ska detta hjälpa hästens förmåga till självläkning. Själv så kallar jag det massage eftersom Jasmine tyckte att det var ganska behagligt efter en stund. Hon gick med lätta beröringar över hela Jasmine. (Faktiskt såg det ut som om hon inte gjorde någonting) Men man märkte på Jasmine att det gjorde ont till en början, men att hon sedan slappnade av och nästan somnade innan hon började tugga och gäspa så att grimman nästan blev förliten, haha.
 
Caroline som hon heter kollade även hur sadeln låg på Jasmine. Tydligen så låg den riktigt illa. Vi tog bort både schabraket som satt på och fårskinnspadden som jag brukar ha under innan hon lade på den på Jasmine. Man såg direkt att hon inte tyckte om den. Hon kollade även igenom sadeln hur den såg ut. Det visade sig att bossorna var ojämna för att Jasmine belastat ojämnt, till och med jag såg ojämnheten i dem. Så nu ska vi skaffa en ny sadel så går att ändra bomvidd på, v har redan någon på G. Så tills den har kommit så blir det att rida barbacka. Fast eftersom jag ska matcha och så och för att Jasmine är så spetsig att sitta på så ska jag ha fårskinnpadd, schabrak och spänna fast dem med en täckesgjord, haha. Allt för att matcha!
 
I vilket fall så ska Jasmine vila idag och ut och skrittas förhand imorgon eftersom hon kommer ha en otrolig träningsvärk efter "massagen". Ni kan gå in och läsa mer om det här. Ta er tiden, det är faktiskt väldigt intressant! Hon var även helt övertygad om att Jasmine kommer bli helt återställt och att vi kan sikta mot en tävlingskarriär redan till våren.
 
Guldstjärna till den som läste igenom allt!

Kommentarer
Postat av: Johanna ♥

Min ponny har haft rejäla problem med sin rygg så vi tog också dit en kraniosakral terapeut, samma som du! Caroline. Hon har hjälp jätte bra, så nu, efter ett halvår, är hans ryggproblem borta!
Han hade ont i ryggen pga att han hade gått med fel sadel hela livet (innan jag köpte honom) och hon löste de på bara några behandlingar. Hon är verkligen toppen! :D

2012-09-08 @ 11:20:22
URL: http://skogensgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

UngDressyr är en hästblogg som även kommer att handla lite om min vardag. Jag som sitter bakom skärmen och driver bloggen heter Jessica och är 15 år gammal. Mina intressen består till mestadels av hästar, men att fototgrafera är även ett stort intresse.

Min ponny - Jasmine - som bloggen kommer kretsa mycket runt, är ett C-ponny sto, född 1998. Hon är utbildad upp till FEI och hon har varit i min ägo i ca 4 mån nu. Vi har startat upp till Lb med massor av vinster, vi skulle även ha debuterat La i höstas, men pga. att Jasmine blev skadad så hann vi aldrig så långt.



bloglovin
RSS 2.0